Koeienuier, foto: Pixabay

Nieuws

Consument koopt vaker duurzaam voedsel

Gepubliceerd op
15 oktober 2012

Consumenten hebben weer meer duurzaam voedsel gekocht. Dit blijkt uit tussentijds onderzoek van LEI Wageningen UR. Zo besteedden consumenten opvallend meer aan het keurmerk Beter Leven.

Duurzaam voedsel

In het eerste halfjaar van 2012 is er ruim 1 miljard euro aan duurzaam voedsel besteed. Dat is 23,4% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Duurzaam voedsel wordt gedefinieerd als voedsel waarbij tijdens de productie en verwerking meer rekening is gehouden met milieu, dierenwelzijn en sociale aspecten dan wettelijk verplicht is. De totale bestedingen aan voedsel zijn in dezelfde periode met 1,2% gestegen. De sterkste stijging per keurmerk is te zien bij het Beter Leven kenmerk met een groei van 65,1%. Biologische producten zijn nog altijd het grootste keurmerk met 43,6% van de totale duurzame omzet. De supermarkten verkochten het grootste gedeelte duurzaam voedsel. In de eerste helft van 2012 was dat 65%, tegenover 60% in de eerste helft van 2011.

Monitor Duurzaam Voedsel

De Monitor Duurzaam Voedsel wordt opgesteld door LEI Wageningen UR, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Ieder half jaar wordt een tussenstand gepubliceerd. Duurzaam voedsel moet aan twee criteria voldoen: op consumentenniveau moet dit zichtbaar gemaakt zijn met een keurmerk of label, en de controle op dit keurmerk moet onafhankelijk zijn. Metingen vinden plaats in supermarkten (exclusief Aldi, Lidl en Detailresult (Dirk, Bas)), de out of home sector (alle consumptie buitenshuis), en speciaalzaken (waaronder natuurvoedings- en reformwinkels en biologische slagerijen).


(Bron foto: Shutterstock)