Nieuws

B-Berry wordt voorbeeld van MVO in cursusmateriaal duurzaamheid

Gepubliceerd op
7 oktober 2013

Douven Blauwe Bessen B.V. in Melderslo werkt mee aan het nieuwe cursusmateriaal over duurzaamheid, Cradle 2 Cradle en Biobased Economy voor de HAS Hogeschool Venlo.

B-Berry

Douven Blauwe Bessen B.V. teelt blauwe bessen die vervolgens worden verwerkt tot verschillende producten zoals verse sappen, jams en verse bessen. Alle producten worden verkocht onder de merknaam B-Berry. Het bedrijf heeft Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen hoog in het vaandel staan en neemt een unieke plaats in de blauwe bessenteelt van Nederland in. Door middel van verschillende duurzame keuzes zijn alle producten van B-Berry een ‘erkend streekproduct’ en mogen zij het keurmerk ‘milieukeur’ voeren.

Duurzaamheid en MVO

Er is gekozen voor een samenwerking met B-Berry omdat zij een mooi voorbeeld zijn van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen in de praktijk. Zo wordt er bij zowel de teelt als de afzet gekeken naar de wens van de consument en wordt er bij iedere keus rekening gehouden met het People, Planet, Profit principe. De bessen worden duurzaam geteeld waarbij er wordt bespaard in ruimte en water. Daarnaast vind de bestuiving van de bloemen plaats door middel van bijen en hommels, en wordt er geen gif ingezet maar natuurlijk vijanden bij de bestrijding van bladluizen en rupsen.

Themadag

De ontwikkelde themadag zal gevolgd worden door studenten Toegepaste Biologie en Bedrijfskunde van de HAS Hogeschool in Venlo. Zij zullen tijdens deze themadag eerst kennismaken met het bedrijf Douven Blauwe Bessen B.V. en krijgen uitleg over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en duurzaamheid. De duurzame keuzes van B-Berry worden uitgelegd zodat studenten een beter beeld krijgen van MVO in de praktijk.

Na deze kennismaking met het bedrijf en de begrippen gaan de studenten zich specialiseren in drie verschillende richtingen; verwerker van de bessen, verkoper van de producten en keurder van de keurmerken. Zo verdiept de verwerker zich in de afvalstromen van het bedrijf, de verkoper verdiept zich in een eerlijk product voor een eerlijke prijs en onderzoekt de keurder wat de eisen en meerwaarde zijn van een keurmerk. Als de studenten zich hebben gespecialiseerd in deze richtingen gaan zij gezamenlijk een advies schrijven aan Douven Blauwe Bessen B.V. waarin zij samen beschrijven hoe de afzet duurzaam kan worden vergroot.

Contact

Marleen de Jong, Helen Snaas


(Bron foto: xx)