Sporters, foto shutterstock

Nieuws

Betere voeding voor topsporters

Gepubliceerd op
7 februari 2017

Veel topsporters krijgen via hun voeding minder voedingsstoffen binnen dan is aanbevolen. Een betere voeding kan gezondheidsproblemen voorkomen.

Topsporters zouden betere voedingskeuzes moeten maken vindt onderzoeker Floris Wardenaar van Hogeschool HAN. Veel topsporters krijgen niet meer koolhydraten en eiwitten binnen dan de gemiddelde Nederlander. Het eten is weinig gevarieerd. Daarnaast zouden ze meer vitamine D, ijzer, vitamine A en vitamine B1 en B2 moeten innemen. Dat blijkt uit het proefschrift 'Evaluation of dietary intake and nutritional supplement use of elite and sub-elite Dutch athletes' dat Wardenaar op vrijdag 3 juni verdedigde tijdens zijn promotie aan Wageningen University. Naast betere voedingskeuzes zouden topsporters een lage dosering multivitamines kunnen gebruiken, vindt de onderzoeker. De door sporters veelgebruikte dorstlessers en hersteldranken dragen nauwelijks bij aan de micronutri├źntinname.

Vitamines

Wardenaar analyseerde het voedingspatroon van ruim 500 topsporters. Het viel hem op dat het voedingspatroon van topsporters niet zo veel anders is dan de gemiddelde Nederlander. En net als elke Nederlander eet een topsporter bijna nooit de geadviseerde 200 tot 250 gram groenten per dag. De inname van sommige vitamines is te laag voor sporters. 30% van de sporters heeft een te lage vitamine A-inname. B├Ętacaroteen, dat door het lichaam wordt omgezet in vitamine A, zit vooral in groenten en fruit.

De promovendus onderzocht de inname van vitamines, ijzer, eiwitten, koolhydraten en antioxidanten. De hoeveelheid eiwitten is mogelijk wel voldoende, er is immers veel aandacht voor eiwitopname, maar de verdeling over de dag kan beter. Je kunt de eiwitinname beter spreiden. Het zou goed zijn minimaal vier maaltijden per dag te nuttigen.

Praktijkadviezen

In de Nederlandse samenvatting, vanaf pagina 169, zijn nuttige praktijkadviezen opgenomen op pagina 173 en 174. De conclusies van dit proefschrift zijn relevant voor iedere professional werkzaam in de sport die bijdraagt aan het optimaliseren van sportprestaties, vindt Wardenaar die bij de HAN onderzoeker is voor het Lectoraat Voeding en Sport en teamleider Sports and Exercise Nutrition bij HAN Sport en Bewegen.

(Bron foto: Shutterstock)