Jonge boompjes, bron foto: Thinkstock

Nieuws

Boomkwekerij heeft behoefte aan jonge aanwas

Gepubliceerd op
17 oktober 2015

Met de campagne 'Er zit groei in de boomkwekerij!' wil de sector de aandacht op zich vestigen. Leerlingen, schoolverlaters en andere werkzoekenden zijn de doelgroep: jaarlijks is behoefte aan enkele duizenden werknemers.

Onderdeel van de campagne is de Facebookpagina Er zit groei in de boomkwekerij. Verder is er de promotiefilm Er zit groei in de boomkwekerij!. Hierin vertellen diverse werknemers in de branche over hun werk. Zoals een verkoopmedewerker, een van de 'ouderen' uit zijn team, die stelt dat er behoefte is aan jonge aanwas en dat de boomkwekerij een 'veelzijdigheid van functies' te bieden heeft.

Functies en opleidingsniveau

In het filmpje passeren veel van die functies de revue. Op de site van Agro Opleidingshuis – pagina Bomen en vasteplanten is te lezen over voorkomende functies: logistiek, marketing en sales, teeltmedewerkers, kantoormedewerkers, leidinggevenden en techneuten. Verder biedt de site informatie over de arbeidsmarkt binnen de sector. Zo wordt vanwege schaalvergroting en professionalisering steeds meer verwacht dat medewerkers op MBO+/HBO niveau opereren.

Wereldleider

Een van de typische kenmerken van de sector, meldt Agro Opleidingshuis, is kennis en vakmanschap. Ook wordt de Nederlandse boomkwekerij gezien als kraamkamer van Europa van uitgangsmateriaal. In een sectorbeschrijving -De boomkwekerij in Nederland- staat dat er geen land ter wereld is dat zoveel boomkwekerijproducten exporteert als Nederland. 'Er wordt geëxporteerd naar meer dan 65 landen in vrijwel alle delen van de wereld. Circa 65% van de productie wordt over de grens afgezet, waarvan 90% naar landen binnen Europa.'

(Bron foto: Thinkstock)