Kipfilets, bron foto: Thinkstock

Nieuws

Consument: waarschuwingsetiket is belangrijk

Gepubliceerd op
24 oktober 2015

Het waarschuwingsetiket op verpakkingen van pluimveevlees wordt door 81% van de consumenten belangrijk gevonden. Dit blijkt uit onderzoek onder 514 respondenten door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Het etiket is sinds 2001 verplicht en draagt de tekst: 'Let op, geef schadelijke bacteriën geen kans. Zorg daarom dat deze bacteriën niet via de verpakking, uw handen of het keukengerei in uw eten terechtkomen. Maak dit vlees door en door gaar om deze bacteriën uit te schakelen'.

Keukenhygiëne

In het rapport Het effect van een waarschuwingsetiket op de verpakking van kippenvlees van het RIVM is ook te lezen dat ruim 69% van de ondervraagden al aangeeft een goede keukenhygiëne te hebben. Volgens het RIVM verklaart dit het gegeven dat het percentage dat aangeeft de keukenhygiëne te verbeteren na het lezen van de waarschuwing (22% van de ondervraagden) 'relatief laag' is.

Koelen op 4°C

Het RIVM stelt dat nader moet worden onderzocht of dit daadwerkelijk gaat gebeuren. Verder vindt het instituut aanvullend onderzoek nodig betreffende de vraag of een prominentere plek van het etiket op de verpakking of een andere vormgeving het effect ervan vergroot. Het RIVM vindt het ook het overwegen waard om mensen via het etiket te informeren over de juiste koelkasttemperatuur, hetgeen 4°C moet zijn – iets wat veel van de respondenten niet wisten.

(Bron foto: Thinkstock)