Supermarkt. Bron foto: Pixabay

Nieuws

De 500 grootste foodformules van Nederland

Gepubliceerd op
8 september 2015

Het FoodService Instituut heeft foodspecialisten op een rij gezet in de FSIN Food 500. Met Albert Heijn op nummer 1, zijn ze samen goed voor ruim 65% van de in totaal €57 miljard omzet in voedings- en genotmiddelen.

Het FoodService Instituut (FSIN) houdt sinds 2013 een database bij van alle (grotere) concepten die rechtstreeks eten en drinken aan consumenten verkopen. Dat heeft geleid tot de FSIN Food 500, waarin de vijfhonderd grootste foodverkopers van Nederland in beeld worden gebracht. Ook zijn er bij de ranglijst een aantal analyses en visies van experts opgenomen.

Albert Heijn

Op nummer 1 in de lijst staat Albert Heijn Supermarkten met een foodomzet van € 9.090.000.000. Toch staat de omzet van de marktleider volgens het FSIN al geruime tijd onder druk en bleek, ondanks een goed vierde kwartaal, 2014 ook niet het jaar van de ommekeer voor de Ahold-dochter.
Met een foodomzet van € 4.100.000.000 staat Jumbo Supermarkten op nummer twee. Het bedrijf uit Veghel zag het marktaandeel in 2014 daarmee met 2,8 procentpunt stijgen tot 14 procent. De top 3 wordt gecompleteerd door LIDL, dat uit 396 vestigingen een foodomzet van € 2.505.000.000 behaalde.

Versmelting

Het FoodService Instituut is volgens eigen zeggen een belangrijke ‘duider’ van de gehele Nederlandse foodindustrie geworden. De laatste jaren ziet het FSIN Foodretail (At Home) en Foodservice (Out of Home) steeds vaker samenvloeien en met elkaar versmelten. Volgens de organisatie zal dit fenomeen net zo’n vernieuwing tot gevolg hebben als de supermarkt in de jaren zestig van de vorige eeuw, met grote gevolgen voor alle schakels in de foodketen.

(Bron foto: Pixabay)