bloemist Foto Thinkstock

Nieuws

De bloemist in 2020

Gepubliceerd op
14 maart 2016

Hoe ziet de bloemist van de toekomst er uit? Is er dan nog wel een rijdende bloemist, of gaat alles online? TNO beschreef zes bloemistentypen die in 2020 kansrijk zijn.

De markt voor bloemisten en hun toeleveranciers verandert door maatschappelijke en technologische trends. De opkomst van mobiel internet en e-commerce bijvoorbeeld maakt online bloemen kopen mogelijk. En er is bij sommige consumenten een groeiende belangstelling voor duurzaamheid, consuminderen of authenticiteit. Het onderzoek, naar het veranderende koopgedrag van bloemen en planten en de rol daarbinnen van bloemisten en toeleveranciers, is uitgevoerd door TNO, in opdracht van brancheorganisaties VBW en VGB en in nauwe samenwerking met Royal FloraHolland.

Consumentengroepen

Ze kwamen tot vijf groepen die kansrijk zijn voor de bloemist. Elk groep werd aangeduid met een Engelse naam: 'Cultivated Performer’, ‘Individualistic Performer’, ‘Cosiness Seeker’, ‘Naturalistic’ en ‘Conventional Smart Shopper’. Ze zijn beschreven in 'De bloemen- en plantenconsument van de toekomst'.

De Naturalistic bijvoorbeeld is sociaal en maatschappelijk betrokken en koopt planten en bloemen het liefst bij een tuincentrum of kwekerij. De Conventional Smart Shopper vindt bloemen en planten wel leuk, maar niet zo belangrijk. Hij koopt bloemen in de supermarkt. Veel jongeren vallen in de groep 'Individualistic Performer' die niet zo veel met bloemen en planten hebben. Als ze bloemen kopen, kiezen ze voor producten met een eigen stijl.

Bloemisten

Voortbouwend op deze verkenning bracht TNO de bloemisten en hun toeleveranciers in beeld. Zij kwamen in het rapport 'Bloemisten en hun toeleveranciers 2020' tot zes typen bloemisten: Ze kregen een naam en gezicht:

  • Dorien de Doorloopbloemist heeft al lange tijd een eigen winkeltje tegenover een supermarkt met een eenvoudig aanbod.
  • Conny de Conceptbloemist heeft een bloemenzaak in het centrum van de stad met een verrassend aanbod.
  • Oscar de Online bloemist is na zijn it-opleiding een online bloemenwinkel begonnen. Hij verkoopt boeketten die aan huis geleverd worden.
  • Robert de Rijdende bloemist verkoopt bloemen vanuit een volkswagenbusje in Amsterdam. Hij verkoopt samengestelde boeketten.
  • Sara de Specialist heeft een bloemenzaak in een woonwijk en levert vooral maatwerk.
  • Victor de Verswinkelier heeft een winkel waar verse kwaliteitsproducten worden aangeboden. Niet alleen bloemen maar ook levensmiddelen.

Het rapport is bedoeld voor bloemisten en toeleveranciers. Het levert stof tot nadenken. Bloemisten en toeleveranciers kunnen zich aan de hand van werkbladen en canvas businessmodellen voorbereiden op de toekomst.

(Bron foto Thinkstock)