School, foto: Thinkstock

Nieuws

Duurzaamheid de school in

Gepubliceerd op
18 juli 2014

Scholen en onderwijs duurzamer maken, dat is de uitdaging voor scholen in de groene sector. Hoe breng je duurzaamheid tot leven bij leerlingen en hoe laat je het een beweging zijn voor de hele school? Het vakblad Groen Onderwijs sprak met het Wellantcollege Gorinchem en het Nordwin College.

Susan Schuddeboom, docent en coördinator Duurzaamheid bij het Wellantcollege in Gorinchem vertelt dat Wellantcollege op verschillende manieren leerlingen kennis laat maken met het begrip duurzaamheid. Samen met leerlingen onderzoeken ze bijvoorbeeld hoe het gebouw duurzamer kan worden gemaakt, gaan ze op excursie en leren ze bewust omgaan met voedsel. Met het concept ‘Doelgericht koken met waste’ won men zelfs de prijsvraag van Voorop in de Vergroening. De volgende stap is de certificering van Eco-school.

Eco-school

Nordwin College mag zich inmiddels al Eco-school noemen. Duurzaamheid zit in de genen van Nordwin en de aanpak van Eco-schools past hier erg goed bij. "De aanpak biedt de structuur om het breed op gang te brengen. Zowel in het curriculum, de bedrijfsvoering en in de schoolcultuur", aldus Heleentje Swart, coördinator Duurzaamheid bij Nordwin College.

Eco-schools -  hét internationaal keurmerk voor duurzame scholen - verbindt alle losse invullingen van duurzaamheid met elkaar. Het is een kapstok waar diverse thema’s aan te hangen zijn. Leerlingen worden gestimuleerd zodat duurzaamheid ook voor hen gaat leven. Mede door deze aanpak zit het thema duurzaamheid bij Nordwin niet alleen verweven in alle lessen, maar in alles wat zij doen.

Aan het thema duurzaamheid kan op verschillende manieren invulling worden gegeven. Daarnaast is de invulling van duurzaamheid voor mbo anders dan voor vmbo. Maar over de gehele breedte gezien, draait het om bewustwording van de leerling en ze te laten inzien wat ze op kleine schaal kunnen bijdragen.


(Bron foto: Thinkstock)