foto Thinkstock

Nieuws

Een beter kinderontbijt

Gepubliceerd op
12 september 2016

De kwaliteit van het kinderontbijt kan beter. Maar hoe doe je dat? Kun je het ontbijtgedrag van kinderen veranderen met speciale lessen? Masterstudent Romy Houtzager schreef er een scriptie over.

Veel kinderen eten wel een ontbijt, maar niet allemaal. En de kwaliteit van het ontbijt kan beter. Er zijn kinderen die het ontbijt helemaal overslaan. Masterstudent Romy Houtzager schrijft in haar scriptie 'Improving breakfast quality of children' dat 1 tot 5% van de kinderen het ontbijt overslaat wegens tijdgebrek. Meisjes slaan het ontbijt vaker over dan jongens. Ze denken dat ze zo slanker blijven.

Ontbijtles

Houtzager vroeg zich af hoe je kinderen bewuster kunt maken van een goed ontbijt. Hoe kun je de kwaliteit van het kinderontbijt verbeteren? Kun je dat bereiken door specifieke ontbijtlessen te verzorgen? Of moet je meer doen? Met die vraag ging Houtzager aan de slag. In het kader van haar Masteropleiding 'Management, Economics and Consumer Studies' voerde ze een onderzoek uit onder meer dan 200 basisschoolleerlingen op scholen in Tilburg, Rotterdam en Arnhem.

Ze gebruikte drie verschillende methoden. Een deel van de kinderen kregen een gerichte les (classroom education), een deel kreeg videoclips te zien van bekende Nederlands (role models) en een deel maakte zelf analyses aan de hand van invullijsten (tailored feedback). Sommige kinderen kregen een combinatie van de drie methoden.

Vragenlijsten

De kinderen die zelf lijsten invulden en actief betrokken waren, vergaarden de meeste kennis over wat gezond eten is. Zo konden ze invullen of ze producten aten die tot de groene, blauwe of oranje categorie hoorden. Producten uit de groene categorie mag je elke dag eten, blauwe producten af en toe, oranje producten heel soms. Volkorenbrood hoort bijvoorbeeld tot de groene categorie, bruinbrood tot de blauwe en witbrood tot de oranje categorie. Aan de hand van een thermometer konden ze zien hoe goed hun ontbijt is.

Houtzager heeft lijsten en lesbrieven als bijlagen in haar scriptie opgenomen. Ze denkt dat het goed is haar aanpak, na wat aanpassingen, op te nemen in een lesprogramma.

(Bron foto: Thinkstock)