Moeder en kind, bron: Thinkstock

Nieuws

Europese normen voedselmarketing kinderen

Gepubliceerd op
27 maart 2015

De World Health Organization (WHO) heeft diverse Europese voedingsrichtlijnen voor kinderen aangescherpt en bepaald voor welke producten marketing ongewenst is. Beide zaken komen samen in een model.

In dit nutriëntenmodel, terug te vinden in het rapport WHO Regional Office for Europe nutrient profile model, zijn 17 voedingscategoriën onderscheiden. De normen die in dit model zijn gegoten, zijn geformuleerd op basis van reeds opgedane ervaring in diverse landen.

Noorwegen en Denemarken

Slechts een handvol landen wereldwijd heeft nutriëntenmodellen ontwikkeld of is daarmee bezig. Van de 53 landen in de Europese regio hebben alleen Denemarken, Noorwegen, Ierland en het Verenigd Koninkrijk een dergelijk model in gebruik in relatie tot marketingbeperkingen. Het model uit het rapport is grotendeels gebaseerd op de modellen van Noorwegen en Denemarken.

Europese zorg en Nederland

De modellen van actieve landen en de WHO zijn een antwoord op de in Europees verband uitgesproken zorg, vastgelegd in de 'Vienna Declaration' (juli 2013, zie ook genoemd rapport) over ongezonde diëten en in het bijzonder overgewicht en obesitas onder kinderen. Destijds is overeengekomen dat wordt gewerkt aan de vermindering van marketingdruk op kinderen, gelet op voeding met hoge gehaltes aan energie, verzadigde vetten, transvet (onverzadigd vet met 'trans'-isomeer fatty acid[s]), zout en vrije suikers*. Sindsdien is de ontwikkeling van een nutriëntenmodel en de toepassing daarvan hoofdactiviteit in het European Food and Nutrition Action Plan 2015-2020.

Vrije suikers

Specifiek betreffende vrije suikers publiceerde de WHO dit jaar de Guideline: Sugars intake for adults and children. Op de website van het Voedingscentrum is een samenvatting van dit rapport te vinden (WHO komt met nieuwe richtlijnen over vrije suikers). Voedingscentrum: 'Het WHO-advies is om maximaal 10% van het totaal aantal calorieën dat je per dag eet, uit vrije suikers te halen'. Vrije suikers, legt het instituut uit, worden door fabrikanten/consumenten toegevoegd en zijn suikers die van nature aanwezig zijn in honing, siropen, vruchtensappen en –concentraten.

* Zie, hieraan enigszins gerelateerd, een artikel over de Nederlandse inspanningen om de gehaltes van diverse stoffen in voedingsmiddelen te verlagen: Vermindering zout, vet en suiker slecht meetbaar.


(Bron foto: Thinkstock)