druiven, foto Shutterstock

Nieuws

Haagse wijn uit de stadswijngaard

Gepubliceerd op
12 november 2016

Midden tussen de flats, langs het spoor in een Haagse woonwijk vind je een stadswijngaard. De ruim 600 druivenplanten worden beheerd door stadsbewoners. Dit is stadslandbouw die flessen rosé, witte en rode wijn oplevert.

Tycho Vermeulen, onderzoeker bij Wageningen UR Glastuinbouw, wilde altijd al zelf wijn maken. En omdat hij ook wil dat andere mensen meedoen, nam hij in 2013, met communicatiespecialist Marcel van Dam, het initiatief voor een stadswijngaard. Midden in Den Haag, in het Laakkwartier, realiseerden ze op 1000 m² een wijngaard. Deelnemers kunnen er een stuk van de wijngaard huren. De ruim 30 deelnemers onderhouden, snoeien en oogsten hun planten zelf. Vermeulen leert ze hoe ze dat moeten doen en hoe je wijn kunt maken. Het tv-programma BinnensteBuiten besteedde in de uitzending van 7 oktober aandacht aan die stadswijngaard.

Wijn

Omdat de grond in de stad vaak slecht is, koos Vermeulen voor een systeem waarin je planten los van de grond teelt. In de wijngaard vind je verschillende rassen: Johanniter, voor droge witte wijn, Rondo, een blauw druivenras voor rode wijn, Souvenir-Gris voor rosé. De stadswijngaard is een vorm van stadslandbouw waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en hun interesses delen. Maar Vermeulen vindt dat stadslandbouw ook om andere redenen een functie heeft.

Stadslandbouw

In het artikel 'Haak aan bij stadslandbouw en ga dialoog aan' in vakblad Onder Glas legt hij uit dat stadslandbouw inspeelt op de behoefte van consumenten om te weten waar hun voedsel vandaan komt. Consumenten zijn vaak sceptisch over grootschalige voedselproductie, zegt hij. Hij ziet om zich heen een grote interesse in voedsel. Ook glastuinders, die in het artikel aan het woord komen, zien wat in stadslandbouw.

Glastuinbouw

Tomatenteler Ted Duijvestijn uit Pijnacker ziet kansen voor zijn bedrijf door samen te werken met projecten die in de stad plaatsvinden. Hij denkt aan ontmoeting, verkoop, workshops en kansen voor marketing. Het is een gelegenheid om laagdrempelig mensen te ontmoeten. Glastuinders kunnen zo laten zien welke mooie en gezonde producten zij telen.

In de uitzending van BinnensteBuiten laten Vermeulen en Van Dam zien dat hun wijngaard bijzondere producten oplevert. Sommelier Milton Verseput keurt de wijn en chef-kok Leon Mazairac gebruikt de wijnbladeren om er dolma's van te maken.

(Bron foto: Shutterstock)