Retail vlees, foto: Thinkstock

Nieuws

Herkomst voeding vaak nog black box

Gepubliceerd op
25 juli 2014

Fabrikanten bieden consumenten weinig specifieke informatie over de herkomst van voedingsproducten, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond naar traceerbaarheid en transparantie in de voedselketen.

De informatie die fabrikanten geven over waar voedingsmiddelen vandaan komen, is veelal summier. Ze zijn niet open over de herkomst van ingrediënten, omdat die nogal variabel kan zijn en vanwege concurrentiegevoeligheid. Dat zijn enkele conclusies uit het onderzoek dat de Consumentenbond uitvoerde naar de weg die ons voedsel aflegt en hoe transparant fabrikanten daarover zijn. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.

Informatie van producent

De onderzoekers bekeken de informatievoorziening van 60 levensmiddelen in 10 productgroepen. Ze vergeleken daarbij verpakkingen en websites en belden de klantenservice. Ook vroegen ze fabrikanten informatie over de herkomst aan te leveren. Levensmiddelenbedrijven beschikken over uitgebreide traceerbaarheidsinformatie, dat is verplicht volgens een Europese verordening (178/2002). Voor onbewerkte producten, zoals verse groenten en fruit, rundvlees, vis en eieren is het verplicht om de herkomst op het product te vermelden. Voor de meeste producten is dat niet verplicht.

Consumentenpeiling

Naast informatie van fabrikanten, heeft de Consumentenbond ook 525 consumenten gevraagd naar hun kennis over de herkomst van producten en mening over de informatievoorziening door producenten. Daaruit blijkt dat mensen een weinig reëel beeld hebben van de herkomst van levensmiddelen. Een groot deel gaf aan helemaal geen idee van de herkomst te hebben. De meeste consumenten vinden wel dat informatie over de herkomst van voedingsmiddelen of ingrediënten op het etiket vermeld moet worden. Ze staan positief tegenover initiatieven om de openheid over voedsel te vergroten. Tegelijkertijd blijkt uit eerder onderzoek dat klanten prijs, kwaliteit en smaak belangrijker vinden dan herkomst bij de aankoop van een product, meldt de Consumentenbond.

Risico's

‘De door de Consumentenbond geschetste praktijken tonen nog eens duidelijk de complexiteit van de voedselproductieketen’, schrijft staatssecretaris Dijksma in de bij het rapport behorende Kamerbrief. Dat bemoeilijkt volgens haar niet alleen de informatievoorziening naar de consument, maar vergroot ook de risico’s voor voedselveiligheid en de kans op fraude. Dijksma heeft samen met de ministers van VWS in Europees verband aandacht gevraagd voor een etiketteringsplicht voor vleesproducten, waarop de herkomst vermeld staat.


(Bron foto: Thinkstock)