Eten klaarmaken, foto: Thinkstock

Nieuws

Hoe kun je voedselinfectie voorkomen?

Gepubliceerd op
6 november 2013

In 2012 werden meer mensen ziek van besmet voedsel dan in voorgaande jaren, meldt het RIVM. Met de juiste voorzorgsmaatregelen zijn veel van die infecties te voorkomen. Het Voedingscentrum geeft advies hoe.

Met Salmonella besmette gerookte zalm zorgde vorig jaar voor de grootste uitbraak van voedselinfectie: 1149 zieken werden gemeld. In totaal werden ruim 2600 mensen ziek bij 276 uitbraken, volgens registraties bij de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Het aantal meldingen bij de NVWA nam met bijna de helft toe vergeleken met 2011, blijkt uit de jaarlijkse analyse.

Topje ijsberg

Deze cijfers vormen slechts het topje van de ijsberg, omdat lang niet alle ziektegevallen gemeld worden. Naar schatting van het RIVM worden er in Nederland ieder jaar 680.000 mensen ziek na het eten van besmet voedsel (het Voedingscentrum spreekt van 725.000). De bacteriën Salmonella en Campylobacter en het Norovirus zijn de belangrijkste ziekteverwekkers. Bijna alle ziekenhuisopnamen vanwege een voedselinfectie – en de vier gemelde doden in 2012- waren het gevolg van een Salmonella-infectie.

Let op hygiëne

Door goede hygiëne en de juiste bereiding van producten, zijn de meeste gevallen van voedselinfectie te voorkomen, geeft het Voedingscentrum aan op de speciale website ‘Veilig eten doe je zo’. Dat geldt voor alle schakels in de keten, maar consumenten kunnen zelf ook veel doen om te voorkomen dat ze ziek worden. Het devies is goed opletten bij het kopen, wassen, scheiden, koelen en verhitten van voedsel. Belangrijk is bijvoorbeeld risicovolle producten, zoals kip, door en door verhitten en zorgen dat rauw vlees niet in aanraking komt met andere rauw te eten producten.

Veilig omgaan met…

Op haar website zijn informatiekaarten te downloaden met tips om veilig om te gaan met eten. De kaarten geven korte duidelijke informatie per product, zoals kiemgroenten (even verhitten voor je ze eet), eieren, vlees en afhaalvoedsel (eet restjes binnen één dag op). Maar ook adviezen voor veilig bewaren van voedsel, gourmetten of picknicken of voor wie zwanger is, of 65+ staan op de website overzichtelijk bij elkaar.


(Bron foto: Thinkstock)