Verkoop, foto: Thinkstock

Nieuws

Hoe kunnen groente en fruit consument verleiden?

Gepubliceerd op
24 februari 2014

Groenten en fruit eten is gezond, dat weten we allemaal. Toch halen maar weinig consumenten de aanbevolen hoeveelheid van 200 gram groenten en twee stuks fruit per dag. Hoe is dat te veranderen?

Om de groente- en fruitconsumptie te verhogen, zijn al verschillende campagnes en interventies uitgeprobeerd. Onderzoekers van Wageningen UR brachten in kaart wat wel en niet werkt, om te komen tot een succesvolle aanpak. Productschap Tuinbouw en Frugi Venta (Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland) gaven opdracht voor het onderzoek ‘Op weg naar een hogere groente- en fruitconsumptie: barrières en succesfactoren’.

Factoren

Het rapport laat – op basis van literatuurstudie en interviews - zien welke factoren een rol spelen bij de consumptie van groenten en fruit. Daarbij gaat het om eigenschappen van het product, zoals smaak, uiterlijk, prijs en beschikbaarheid, eigenschappen van doelgroepen en de invloed van de omgeving.

Setting en doelgroep

Groente en fruit worden vaak thuis gegeten, maar ook op school, bedrijfskantine of in een zorginstelling. Mensen kopen groente en fruit in de supermarkt, kantine of horecagelegenheid. De onderzoekers keken voor al deze settings en voor verschillende doelgroepen naar de mogelijkheden om groente- en fruitconsumptie te vergroten. Vooral bij mensen met een lagere sociaaleconomische status is volgens het onderzoek nog veel winst te behalen. Bij deze groep is de groente- en fruitconsumptie het laagst.

Gemak

‘De factoren eetmoment, tijd, gemak en vaardigheden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden’, schrijven de onderzoekers. Voor een succesvolle aanpak moeten deze factoren op elkaar en op de doelgroep afgestemd zijn, denk bijvoorbeeld aan een makkelijke – snelle - groentesnack voor tussendoor. Om jonge kinderen thuis meer groenten te laten eten, is het voorbeeldgedrag van ouders van groot belang. Voor oudere kinderen en jongeren is de invloed van leeftijdgenoten (peers) groot en kan de school een rol spelen. Ook de supermarkt kan het kopen van groente en fruit stimuleren door een aantrekkelijke presentatie, verpakkingen aanpassen en inspelen op gemak. Het moet de consument vooral makkelijk gemaakt worden, ook financieel, aldus het rapport.

Denktank

De Nederlandse groentesector is aan zet om de groente- en fruitconsumptie te vergroten. Dat schrijft Gert Mulder, directeur van Frugi Venta, in de inleiding van ‘Groenten en fruit zijn de oplossing’. Deze publicatie is de uitkomst van een onafhankelijke denktank Fresh Initiative. De denktank stelt dat er behoefte is aan nieuwe normen in het huidige eetpatroon: ‘meer flora en minder fauna’. Daarvoor is meer samenwerking nodig binnen de voedselketen, maar ook met horeca, gezondheidszorg, milieubeweging en onderwijs. Alleen door krachten te bundelen, is een geïntegreerde aanpak mogelijk om Nederlanders te stimuleren meer groenten en fruit te eten.


(Bron foto: Thinkstock)