veiling, foto thinkstock

Nieuws

Houdbaarheidverlenging als stap in verduurzaming tuinbouwproducten

Gepubliceerd op
14 juli 2016

Anjers uit Kenia worden niet meer per vliegtuig naar Europa vervoerd, maar per schip. De overstap van luchtvracht naar zeetransport en van wegtransport naar railtransport is een belangrijk stap in de verduurzaming van het sierteelttransport.

In het project GreenChainge werken veredelaars, telers en groothandelaren samen om vervoersstromen te verduurzamen. Het streven van dit project is dat in 2020 40% van de Europese import van sierteeltproducten, en 20% van de exportstromen via duurzame logistieke combinaties verloopt. De initiatiefnemers willen zo 160 miljoen kilo CO2-uitstoot besparen, zo meldt Vakblad Onder glas in het artikel 'GreenChainge mikt op verduurzaming im- en exportstromen' . De aandacht van het project is gericht op railvervoer naar bijvoorbeeld Milaan, Warschau, Barcelona, Istanbul en Malmö, en op zeetransport voor import uit Afrika en Zuid Amerika.

Kennisuitwisseling

Zo worden anjers uit Mombasu in Kenia nu al wekelijks naar Nederland en Engeland gevaren. Ook rozentelers sturen hun producten nu per schip. Makkelijk is het niet: het transport per schip duurt zo'n vier weken. Daarom is kennisuitwisseling gericht op verbetering van de houdbaarheid zo belangrijk.

Het project is sterk gericht op kennisuitwisseling bij ketenpartners over veredeling, teelt, transport en retail. In dit TKI-project van de topsector Tuinbouw&Uitgangsmaterialen participeren daarom diverse instellingen zoals LTO Glaskracht, Wageningen UR Food & Biobased Reseach en Ministerie EZ. Ook de groente- en fruitsector participeert via het GroentenFruit Huis. Die sector heeft veel ervaring met geconditioneerd containervervoer over zee, aldus Peter Verbaas. De groentehandel kan baat hebben bij ervaringen en initiatieven binnen de sierteelt in relatie tot treinvervoer.

Houdbaarheid

Naast de projecten die gericht zijn op vervoer over zee van snijbloemen, zijn er ook projecten gericht op vervoer van potplanten per trein. Er worden ervaringen opgedaan met bijvoorbeeld potorchidee, cyclamen, gerbera en chrysant. Koude- en warmtetolerantie zijn belangrijke aspecten, evenals ziektegevoeligheid en bestendigheid tegen droogte.

In een ander artikel 'Met innovaties de houdbaarheid in de keten verbeteren' laat het vakblad zien hoe Phalaenopsiskwekerij SO de houdbaarheid van zijn orchideeën verbetert door te werken met pads van houtvezels. Die pads, kussentjes die gevuld zijn met samengeperste houtvezels kunnen kan twintig keer hun eigen gewicht aan vocht bevatten. Planten kunnen zo 14 dagen zonder verzorging in het schap staan. Een andere is gericht op bescherming tegen het verouderingshormoon ethyleen. En voor de consument zijn er ijsblokjes ontwikkeld. Een blokje ijs geeft precies de juiste hoeveelheid water en voeding. Je hoeft je plant nu alleen maar een ijsblokje te geven.

(Bron foto: Thinkstock)