Aardappelen, bron: Pixabay

Nieuws

Inspiratiesessie van groenteclub tot pieperboetiek

Gepubliceerd op
17 maart 2016

De keten van producent naar consument gaat veranderen en wordt korter, betoogt Krispijn van de Dries in zijn inspiratiesessie op 15 maart. Hij wil de relatie tussen boer en consument versterken.

Op 1 april 2012 reed Krispijn van den Dries, jong biologisch akkerbouwer en ondernemer, vanuit de Noordoostpolder met 6 ton aardappelen naar Amsterdam om te protesteren tegen het in zijn ogen 'failliete voedselsysteem'. Zijn probleem is dat boeren hun producten te goedkoop moeten leveren omdat supermarkten stunten met prijzen. Inkoopkantoren bepalen welke prijs een boer krijgt. Boeren en consumenten hebben geen invloed op die prijs.

Samenwerking

Van den Dries denkt dat het anders kan. Daarom richtte hij richt met andere biologische boeren een samenwerkingsverband BioRomeo op dat producten rechtstreeks aan consumentencoöperaties levert. Op dinsdag 15 maart 2016 verzorgde hij een inspiratiesessie 'Van groenteclub tot pieperboetiek' bij CAH Vilentum.

Van den Dries wil de relatie tussen boer en consument versterken. Daarom begon hij in 2014 in Amsterdam een Pieperboetiek. Twee weken lang verkocht hij in die winkel alleen maar aardappelen in vele variëteiten en kleuren. Daarnaast waren er andere activiteiten zoals een kennisdebat en tentoonstelling om die relatie met de consument te versterken.

Consumentencoöperatie

Eerder al, in 2012, begon hij vanuit het samenwerkingsverband 'BioRomeo' een samenwerking met 'de Groenteclub', een consumentencoöperatie. Barbara Bolt uit Bussum richtte die groenteclub op naar aanleiding van de actie van Van den Dries op de Dam in Amsterdam. De club is een coöperatieve samenwerkingsvorm. Leden kunnen er niet alleen producten kopen, ze werken ook mee door bijvoorbeeld administratieve klussen uit te voeren. De biologische telers leveren diverse producten aan de groenteclub.

Inmiddels maken 35 boeren deel uit van BioRomeo en levert het samenwerkingsverband aan 15 consumentencoöperaties. Daarnaast zijn er ook contacten met restaurants. Van den Dries is enthousiast over die nieuwe korte ketens. Als boer kun je het beste vertellen wat je product is. Mensen worden er enthousiast van, ze zitten er op te wachten.

(Bron foto: Pixabay)