Spermarietjes, Bron: Shutterstock

Nieuws

Kijk op k.i.’s

Gepubliceerd op
27 juli 2015

Negentien k.i. organisaties in Nederland en Vlaanderen zijn samen goed voor een omzet van zo’n 64 miljoen euro per jaar.

In de special ‘Kijk op k.i.’s’ besteedt het blad Veeteelt uitgebreid aandacht aan de binnenlandse k.i.-wereld van Nederland en Vlaanderen. In de special worden de belangrijkste kengetallen van alle ki-organisaties en sperma-importeurs in Nederland en Vlaanderen op een rij  gezet. Zo hebben er in 2014 3,2 miljoen geregistreerde eerste inseminaties plaatsgevonden, goed voor een omzet van zo’n 64 miljoen euro.
Het aantal actieve ki’s en sperma-importeurs komt op negentien stuks. Daarnaast zijn er ki-clubs die volgens het ‘supermarktidee’ een breed aanbod sperma aanbieden. Van elk bedrijf komt er in de special een manager of directeur aan het woord en worden de kengetallen gepubliceerd.

Betrokkenheid

In een introducerend artikel wordt Albert Reurink, directielid van de Amerikaanse ki-organisatie Accelerated, opgevoerd. Reurink is jarenlang werkzaam geweest in de ki-wereld van de lage landen en kent daardoor de sector goed. ‘Nederland is nog echt een fokkerijland waar veehouders zich betrokken voelen bij de fokkerij. Als je ziet wat een geweldig interessante debatten er zijn over fokdoel, onafhankelijkheid van fokwaarden en discussie over het belang van dochtergroepen. Waar vind je dat? Vrijwel nergens. In Nederland zitten ook alle koeien in het stamboek, terwijl in veel andere landen slechts een kleine groep stamboekfokkers de fokkerijrichting bepaalt. En in Nederland komen nog gewoon duizenden mensen naar de NRM of de CRV Koe-Expo, terwijl in veel landen nationale keuringen nauwelijks publiek trekken.’

Verscheidenheid

Deze grote betrokkenheid bij de fokkerij zorgt volgens Reurink ook voor grote verscheidenheid in fokdoelen van veehouders, omdat iedereen een eigen filosofie volgt. ‘Daarnaast lijken er in Nederland meer segmenten te zijn, zoals rood- en zwartbont, weiden en niet weiden, kruisen en niet kruisen, er zijn prijsboeren en investeerboeren en ga zo maar door. Deze brede segmentatie zorgt ervoor dat zoveel verschillende spermaverkopers zich hier kunnen onderscheiden en een boterham kunnen verdienen.’



(Bron foto: Shutterstock)