Nieuws

Kruiwagens met hulpmotor

Na de elektrische auto en fiets, is er nu ook de elektrische kruiwagen. Maar hoe handig is zo'n kruiwagen met hulpmotor in de praktijk?

Volgens het artikel 'Elektrisch kruien: nog drempels te nemen' is een elektrische kruiwagen minder handig dan je zou verwachten. Dat is de belangrijkste conclusie van het artikel na een praktijktest van twee elektrische kruiers, de E-Barrow en de Sherpa. Het probleem met de E-Barrow is de lastige dosering van de rijsnelheid. Die is bij de Sherpa makkelijker te doseren. Het nadeel van de Sherpa is echter dat hij op het gebied van kruien en lossen veel minder goed presteert dan een traditionele kruiwagen.

Hinken op twee gedachten

Volgens het artikel komt het doordat de fabrikant op twee gedachten hinkt. "Enerzijds heeft hij een driewieler gemaakt die je alleen maar hoeft te sturen, anderzijds een gewone kruiwagen die je helpt bij het duwen. Die visies gaan niet goed samen." Ook een eerdere praktijktest, die wordt beschreven in het artikel 'Kruien met de Etesia MBE6', komt tot die conclusie: "Om enthousiast te raken over de Donky, de vierwielige MBE6 van Etesia, moet je wel specifieke klussen hebben. Voor het gewone werk is een normale kruiwagen handiger." Volgens het artikel hebben hoveniers met veel straatwerk aan de Etesia een prima hulp, maar snoeiafval, blad en gras verplaats je makkelijker met een normale kruiwagen.

(Bron foto: Pixabay)