voeding, foto Thinkstock

Lectoraat Voeding en Gezondheid

Gezondheidsinnovatie in de voedingsmiddelensector staat centraal in het lectoraat Voeding en Gezondheid. Het lectoraat richt zich op vier verschillende thema's: gezonde productsamenstelling, voeding voor doelgroepen, gezondheidsgericht informatie en gezondheid in de voedingsmiddelensector.

Annet Roodenburg heeft na haar promotie, bij de leerstoelgroep Humane Voeding aan Wageningen University, uitgebreide ervaring opgedaan in onderzoek en managementfuncties bij Unilever. Na twee jaar vanuit Unilever gedetacheerd te zijn geweest bij de leerstoelgroep Gezondheidswetenschappen van de Vrije Universiteit in Amsterdam is ze in maart 2011 weer teruggekeerd bij Unilever. In 2010 is ze benoemd tot Lector Voeding en Gezondheid aan de HAS.

Lectoraat Voeding en Gezondheid

Gezondheidsinnovatie in de voedingsmiddelensector staat centraal in het lectoraat Voeding en Gezondheid. Een boeiende uitdaging in onze maatschappij waarin de toename van overgewicht, obesitas en de hieraan gerelateerde chronische ziekten. Bovendien bevat onze voeding te veel zout, verzadigd vet, toegevoegd suiker en energie; en eten we te weinig groente & fruit. Daarnaast is er een groeiende groep oudere consumenten, waarbij ondervoeding op de loer ligt.

De gezondheidsbewuste consument wordt geïnspireerd door biologisch eten en superfoods en maakt zich soms zorgen om E-nummers. Ook is er een grote groep consumenten, die veel moeite heeft met gezonde levensstijl, minder bewust kiest en daarom gebaat is bij een gezonder aanbod. De gezonde keuze moet de gemakkelijke keuze worden. Dat is de opdracht aan het voedingsmiddelenbedrijfsleven.

Bij 'Voeding & gezondheid' draait het vrijwel altijd om twee zaken:

  • de samenstelling van het product
  • wat kan je erover zeggen via communicatie & marketing?

Dit is het uitgangspunt voor de vier thema’s waarop het lectoraat Voeding en Gezondheid zich richt:

Thema's

  • Gezonde productsamenstelling:
    Herformuleren staat al lange tijd op de agenda van de Nederlandse overheid. De focus ligt hierbij op zout, verzadigd vet, suiker en energie. Ook bij het ontwikkelen van nieuwe producten is de samenstelling van belang. De vraag: “Wanneer is een voedingsmiddel nu gezond?” houdt velen bezig. Diverse antwoorden bestaan al.
  • Voeding voor doelgroepen, nieuwe concepten:
    Iedere doelgroep, zoals kinderen en ouderen, heeft specifieke voedingsbehoeften. Naast de samenstelling, is ook de beleving van belang. Bij het ontwikkelen van productconcepten, voor specifieke verkoopkanalen zoals de zorg, scholen, de supermarkt, komen productsamenstelling en gezondheidscommunicatie bij elkaar.
  • Gezondheidsgerichte informatie:
    Er wordt heel veel gezegd over voeding & gezondheid. Veel over wat je mag zeggen is vastgelegd in wetgeving: etikettering, voedingswaarde declaratie, gezondheidsclaims. Optioneel is het gebruik van logo’s, dagelijkse voedingsrichtlijnen. Deze ontwikkelingen in het vergroten van transparantie naar de consumenten, maken het enerzijds mogelijk om deze informatie te verzamelen en te monitoren; en aan de andere kant kan het effect ervan op consument en producent worden gevolgd.
  • Voedingsmiddelensector en gezondheid:
    De voedingsmiddelensector bepaalt het aanbod aan voedingsmiddelen en bepaalt daarmee ook hoe gemakkelijk de gezonde keuze is voor de consument.