Blogpost

MOOC Food for Health - Een hele berg suiker

Gepubliceerd op
27 januari 2015

Alles wat je altijd al wilde weten over koolhydraten en suikers en nog heel veel meer. De glucoses, zetmelen, gommen, vezels al dan niet oplosbaar...ze springen vandaag rond over mijn scherm. Wat betekenen ze voor ons als we ze binnen krijgen via ons eten?

Het hele traject van vertering wordt uit de doeken gedaan, op de inmiddels bekende manier via video’s, teksten en animaties. Hoe werkt onze bloedsuikerspiegel? Wat voor invloed heeft het als je gaat vasten? Of als je hele grote inspanningen doet? En o ja, wat doen de bacteriën in onze darmen eigenlijk, behalve ongemakkelijke (zwavelhoudende) gassen produceren? Nou, het zou wel eens kunnen zijn dat we ze via ons voedsel zo kunnen beïnvloeden dat ze een positieve bijdrage gaan leveren aan onze gezondheid. Daar wordt op dit moment veel onderzoek naar gedaan; nog geen definitieve conclusies. In week 1 leerden we al dat je dan erg voorzichtig moet zijn met je uitspraken; vandaar het voorzichtige “het zou wel eens kunnen”.

Ook de superfoods komen langs, zoals bepaalde bessen, havermeel, kikkererwtenextract. Daarover zijn de geleerden het eens: verwacht er geen wonderen van, ze genezen geen ziektes, maar het zijn goede voedingsmiddelen. Dus blijf ze gerust eten als je ze lekker vindt.

Elke week wordt afgesloten met een examen van acht vragen. Gelukkig is het me ook deze week weer gelukt om er voldoende goed te hebben. Deze week sluit ik af met een vraag die in de oefenstof zat; zeg maar de huiskamervraag.

Welke vier producten bevatten ongeveer dezelfde hoeveelheid koolhydraten (per 100g)?

  1. aardappel, banaan, grapefruitsap, gekookte pasta
  2. kaas, sesamolie, zalm, bier
  3. witlof, volle melk, alcohol vrij bier, coca cola
  4. tarwebrood, chocolade, muffin, marshmellow

Ben benieuwd welke betrouwbare bron u gaat raadplegen: eigen geheugen, internet of iets anders?


Volgende week gaat over koolhydraten en gezondheid.