Blogpost

MOOC Food for Health - Meten is weten

Gepubliceerd op
9 februari 2015

Hi, zoals Prof. Sander Kersten de cursisten altijd begroet, hier ben ik weer.

Vorige week gebeurde waar ik vooraf het meeste angst voor had: achterstand opgelopen, bijna een hele week. Gisteren heb ik de twee afgelopen weken met een voldoende resultaat weten af te sluiten. Vooral omdat het gewoon super interessant is en een beetje omdat ik er toch al iets van weet. Petje af, diepe buiging voor degenen voor de volhouders voor wie zo ongeveer alles nieuw is.

Eerst was er week 3, over koolhydraten en wat ze voor je gezondheid betekenen. Suikers, vezels, lege calorieën: nu ik meer weet van wat er in mijn maag-darmkanaal gebeurt, wil ik ook wel eens preciezer weten wat ik er allemaal in stop. Daarom heb ik 48 uur lang netjes bijgehouden wat ik heb gegeten, alles gewogen, voedingswaarden opgezocht en vervolgens de hoeveelheid koolhydraten uitgerekend en het aandeel suikers daarin; dat bleek 407 resp. 145 gram. Een enorme klus, want ik deed het op de ouderwetse manier, zelf noteren en uitrekenen. Dat moet handiger kunnen. Vraag gesteld op het discussieforum van de cursus en ja hoor, meteen een goede suggestie voor een app gekregen. Vanaf nu loop ik nog wel steeds te wegen, maar door barcodes te scannen, krijg ik heel gemakkelijk een overzicht van wat ik aan koolhydraten, vetten en eiwitten binnenkrijg. Met specificatie van (on)verzadigd vet, vezels, suikers, vitaminen enz., alles wat een mens nodig heeft.

Gisteren heb ik week 4 afgesloten, over vetten. Gisteren at ik een eitje in de witlofsalade en bij het invoeren in de app van mijn avondmaaltijd zag ik de waarschuwing “Dit eten bevat veel cholesterol”. Direct gecheckt in het totaaloverzicht en, oef gelukkig, totaal cholesterol blijft vandaag met 219mg onder de aanbevolen hoeveelheid van 300mg. Blijkbaar ben ik toch minder zeker van mijn gezonde-eet-keuzes dan ik dacht. Alweer een leerpuntje.