biologische markt, foto Shutterstock

Nieuws

Meer duurzaam voedsel

Gepubliceerd op
6 december 2016

Nederlandse consumenten kopen steeds meer duurzaam voedsel: in 2015 12% meer dan in 2014. Producten met het keurmerk Biologisch worden het meest gekocht.

2015 is het zesde jaar op rij dat de consumptie van duurzame goederen is toegenomen, meldt de Monitor Duurzaam Voedsel. Wageningen Economic Research voert die monitor jaarlijks uit. De onderzoekers brengen de consumptie in kaart van voedsel met een keurmerk zoals ASC, UTZ, Beter leven of Biologisch in de belangrijke afzetkanalen zoals supermarkten, horeca, zorginstellingen of speciaalzaken.

Marktaandeel

Uit die monitor blijkt dat het marktaandeel van duurzaam- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel met een totale besteding van 3 miljard euro in 2015 gestegen is van 7% naar 8%, een stijging van 12%. De groei van het marktaandeel was het grootst bij de supermarkten (+16%), maar ook in de professionele markten zoals horeca, zorginstellingen en catering was er een groei van 10%.

De grootste duurzame stijgers zijn eieren (+24%) en vis (+22%). Ook brood, granen, koek en gebak met een duurzaamheidskeurmerk worden meer gekocht (+22%), net als koffie en thee (+17 procent) en vlees (+19 procent).

Keurmerken

Van de keurmerken lieten het ASC-keurmerk (Aquaculture Stewardship Council) (+104%) en Beter Leven (+24%) de grootste stijging zien. Maar het aandeel van het keurmerk Biologisch is het grootst met met € 1.089 mln. aan consumentenbestedingen.

Omdat kleinere verkoopkanalen als boerenmarkten, boerderijwinkels of internetverkoop niet meegenomen zijn in het onderzoek, denken de onderzoekers dat er in totaal meer biologisch voedsel is gekocht. Ze komen op een schatting van ruim 1,3 miljard euro uitgaven aan biologisch voedsel in Nederland.
Staatssecretaris Martijn Van Dam heeft op 15 november het parlement via een kamerbrief geïnformeerd over de monitor. Meer informatie over de onderzoeksresultaten vind je op agrimatie.nl.

(Bron foto: Shutterstock)