Nieuws

Ondermaatse groente- en fruitconsumptie

Belgische gezinnen consumeren nog niet eens de helft van de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit. Met campagnes gericht op bewustwording kun je werken aan verbetering.

Groenten en fruit zijn gezond. Het eten van voldoende groente en fruit zorgt niet alleen voor een goede gezondheid, het kan ook chronische aandoeningen helpen te voorkomen zoals zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en bepaalde vormen van kanker. Daarvoor zou je dagelijks 300 gram groente of fruit per dag moeten eten, of 109,5 kg per jaar, meldt het Belgische voedingsmagazine Nutrinews. Maar het merendeel van de Belgen haalt die aanbevolen hoeveelheid niet. Onderzoek bij 5.000 Belgische gezinnen toonde aan  dat de consumptie vorig jaar slechts 49,4 kg per persoon bedroeg:  nog niet eens de helft van de aanbevolen hoeveelheid.

Gedragsverandering

Vrouwen eten meer groenten en fruit dan mannen. Hoger opgeleiden en mensen met een hogere inkomen hebben ook een beter consumptiepatroon. Een eigen moestuin heeft een positieve invloed op het eten van groente en fruit. En de groente- en fruitinname is hoger bij gehuwden dan bij alleenstaanden. Vrouwen hebben een belangrijke invloed op de groente- en fruitconsumptie van het gezin. Veel mensen zijn zich er niet van bewust dat ze te weinig groente en fruit eten. Ze zijn daarom ook niet van plan hun consumptie aan te passen. Toch zou dat moeten. Het artikel laat zien hoe je mensen kunt bewegen tot gedragsverandering. Dat kan met campagnes.

Bewustwording

Bewustmaking, inzichten bijbrengen en het verhogen van kennis kunnen leiden tot gedragsverandering, zoals de Belgische gezondheidstest doet. Publiekscampagnes werken, zo blijkt uit onderzoek in Amerika. In deelstaten waar campagnes gevoerd worden is de lokale fruit- en groenteconsumptie hoger. De Campagne 'More matters' bijvoorbeeld verhoogde bij 62 % van de onderzochte groep de belangstelling om meer groente en fruit te eten. De meest succesvolle campagnes zijn niet alleen gericht op het eten van meer groente- en fruit, maar richten zich op gezondere leefstijl: voeding en beweging.

Onderwijs

Veel campagnes in België zijn gericht op jeugd- en jongeren via scholen zoals het schoolfruitprogramma 'Tutti Frutti'. Het artikel komt met een aantal aanbevelingen voor succesvolle campagnes op scholen: Zorg dat je het combineert met kooklessen of een schoolmoestuin, betrek ouders bij het programma. En kies voor een langdurige campagne, dat is effectiever dan een kortlopende actie. En natuurlijk moet je ook structurele maatregelen nemen: beperk het aanbod van snoep op scholen en stimuleer de consumptie van fruit.


(Bron foto: Thinkstock)