Man met plant, foto: Thinkstock

Nieuws

Praktijkinbreng met docenten uit de sector

Gepubliceerd op
13 juni 2014

De laatste jaren wordt er binnen het groene onderwijs steeds meer naar docenten die een eigen bedrijf of een andere baan erbij hebben, gezocht. Dit is één van de manieren om de praktijk naar het onderwijs te halen. En het blijkt te werken.

Naast dat ze een netwerk meebrengen, levert het studenten op. De docenten zijn gepassioneerd over hun vak en dat komt over bij de studenten. Ze putten uit eigen ervaring en brengen actuele en echte vraagstukken en innovaties in. Bovendien spreken ze de taal van de sector. Met de snelheid waarop innovaties elkaar opvolgen binnen de groene sector is het voor studenten belangrijker dan ooit dat ze over up-to-date kennis beschikken om zo na de studie hun beroep goed te kunnen uitoefenen.

Dit betekent echter niet dat er alleen maar docenten uit de sector nodig zijn. Het is een wisselwerking, het streven zou moeten zijn naar een balans tussen mensen die uitsluitend werkzaam in het onderwijs zijn en mensen uit het vakgebied. Zo zorgen docenten die volledig in het onderwijs werken voor een goed onderwijsprogramma en zijn continu aanspreekbaar.

Ontwikkelingen de school in

Om ontwikkelingen de school in te krijgen, is het belangrijk dat docenten uit de sector op de juiste plaats worden ingezet, bijvoorbeeld bij het vak ondernemerschap of een praktijkvak die bij de ondernemer past. Daarnaast is het belangrijk om dit soort docenten de ruimte te geven, belemmeringen weg te nemen zodat er gelegenheid is voor het ontplooien van activiteiten.


(Bron foto: Thinkstock)