boodschappen, foto Shutterstock

Nieuws

Prijs en gemak belangrijk voor meer bio-boodschappen

Gepubliceerd op
1 september 2017

Consumenten van biologisch voedsel hechten belang aan de kwaliteit van producten, terwijl voor gangbare consumenten prijs en gemak belangrijk zijn. Wil je die laatste groep verleiden meer biologische producten te kopen, dan zou je meer nadruk moeten leggen op smaak en gezondheid.

Van consumenten die vooral biologische producten kopen, is bekend dat zij meer milieubewust zijn, dat ze zich meer bekommeren om dierwelzijn en een voorkeur hebben voor minder bewerkte en gezonde producten. Maar er is nog niet zoveel bekend over het effect van producteigenschappen op de beslissing om voor biologische producten te kiezen.

Gezonde producten

Wat is het effect van producteigenschappen zoals de mate van bewerking, toevoegingen en inhoudsstoffen op de overwegingen van consumenten? Welke milieu- en gezondheidsaspecten spelen een rol? Onderzoekers van Wageningen University Research en het Louis Bolk Instituut vergeleken de boodschappenmanden van twee groepen consumenten. Het onderzoeksrapport 'Impact biologische boodschappenmand' laat zien dat biologisch etende consumenten meer onbewerkte en gezonde producten in hun mand hebben, zoals groente en fruit dan de regulier etende consumenten. Ook lijken ze meer conform de richtlijnen van gezonde voeding te eten en hebben ze minder plastic afval.

Prijs en gemak

Smaak is voor beide groepen belangrijk bij hun keuze voor een product. Gangbare consumenten leggen minder nadruk op gezondheid en milieugerelateerde aspecten dan biologische consumenten. Voor hen is prijs en gemak belangrijker. Willen producenten de gangbare consument overhalen om ook biologische producten te kopen, dan zullen zij meer nadruk leggen moeten op aspecten zoals smaak, gezondheid en onbespoten. Daarnaast zullen gangbare consumenten sneller kiezen voor biologische producten als ze gemakkelijk beschikbaar of juist in de aanbieding zijn.

(Bron foto: Shutterstock)