onderwijs, foto Thinkstock

Nieuws

Rubric voor docentrollen in regioleren

Gepubliceerd op
10 februari 2016

De 'Rubric docentrollen Regioleren' biedt ondersteuning bij het implementeren van regioleren. De negen docentrollen worden er in uitgewerkt.

De brochure 'Rubric docentrollen Regioleren' bevat de voor de onderwijspraktijk belangrijkste resultaten van het het NRO onderzoeksproject 'Rollen in Regioleren; de docent, het team en de toekomst'. De rubric biedt ondersteuning bij het implementeren van regioleren en is opgebouwd uit twee onderdelen. Het eerste onderdeel beschrijft de negen docentrollen in regioleren.

Docentrollen

Omdat regioleren een andere manier van werken voor docenten en leren voor studenten betekent, leidt dit tot andere docentrollen. Onderzoekers van de Wageningse leerstoelgroep Education and Competence Studies (ECS) hebben die rollen in 2013 beschreven in de brochure ‘Doceren in regioleren’.

De negen rollen zijn:

  1. Acquisiteur
  2. Regio-ontwikkelaar
  3. Onderwijsontwikkelaar
  4. Coach
  5. Stichtingscoach
  6. Beoordelaar
  7. Vakexpert
  8. Actor
  9. Lerende in lerend netwerk

In de rubric zijn die negen rollen voor docenten uitgewerkt in een viertal beheersingsniveaus op basis van één tot vijf indicatoren per rol.

Scenario's

Het tweede onderdeel bevat een beschrijving van een viertal scenario’s hoe de rubric kan worden toegepast. De inhoud van de brochure kan zowel de school als de individuele docent ondersteuning in de ontwikkeling en invoering van regioleren. Het is een tool die goed inzetbaar is voor de ontwikkeling van docenten in de verschillende rollen, maar ook bruikbaar is op team-, school- en HRM-niveau.

(Bron Foto Thinkstock)