Nieuws

Van Gansewinkel werkt mee aan nieuw cursusmateriaal

Gepubliceerd op
31 mei 2013

De eerste samenwerking is tot stand gekomen, Van Gansewinkel gaat samenwerken met de studenten van de HAS Hogeschool Den Bosch aan nieuw cursusmateriaal over duurzaamheid, Cradle 2 Cradle en Biobased Economy. Dit alles in het kader van het KIGO project 'C2C in het (groene) onderwijs' (KIGO201201005)

Van Gansewinkel

Van Gansewinkel is een inzamelingsbedrijf van afval, dat zij verwerken tot nieuwe grondstoffen. Zij zijn onderdeel van de van Gansewinkel groep, die naast afvaldienstverlener ook dienst doet als grondstoffen- en energieleverancier. Bij Van Gansewinkel staat duurzaamheid hoog in het vaandel, tenslotte zijn zij bezig met oplossingen voor een internationaal probleem: afval. Mede door hun centrale boodschap, namelijk dat afval niet bestaat, hebben wij besloten dat zij perfect zijn voor onze eerste themadag! Door de praktische aanpak bij Van Gansewinkel krijgen de studenten niet alleen beter inzicht in het verbruik van grondstoffen, maar wordt duurzaamheid ook een tastbaar begrip.

Tijdens de themadag, die elke eerstejaars student aan de HAS Hogeschool Venlo krijgt, zullen de studenten eerst een inleidend college krijgen. Hierin wordt duidelijk gemaakt waarom er een steeds grotere vraag is naar schaarse grondstoffen en wat het afvalprobleem precies inhoud. Vervolgens wordt er uitgelegd hoe Van Gansewinkel dit afval ophaald, verwerkt, en een nieuw leven geeft. Wist u bijvoorbeeld dat 75% van het ingezamelde afval bij Van Gansewinkel een tweede leven krijgt? Met behulp van praktische voorbeelden en tips krijgen studenten een beter beeld van hoe zij mee kunnen helpen aan het verminderen van afval.

Advies

Na het inleindende college gaan de studenten vervolgens zelf aan de slag met verschillende casussen. Deze zullen ingaan op de verschillende cycli dat een product kan doorlopen voordat deze weer opnieuw als grondstof kan dienen. Mogelijke onderwerpen zijn bijvoorbeeld papier of plastic. Aan het einde van de themadag zullen de studenten de informatie aan elkaar terugkoppelen aan de hand van een advies. Zij verzorgen een presentatie aan HAS Hogeschool Venlo waarbij zij kritisch kijken naar het gebruik van grondstoffen in de school, hoe zij deze kunnen verminderen, en hoe het afval weer kan worden hergebruikt.


(Bron foto: xx)