Nieuws

Verbeter het imago van witlof

De witlofsecter verkeert in crisis. De verkoopprijzen liggen beneden de kostprijs en consumenten eten steeds minder wiltof. De crisis lijkt in een impasse te verkeren. Belgische telers zoeken naar een oplossing en willen het imago van witlof verbeteren.

In Europa wordt jaarlijks meer dan 300 miljoen kilo witlof - of op zijn Vlaams; witloof - geproduceerd. De belangrijkste wiltofproducerende landen zijn Nederland, België en Frankrijk.De laatste jaren daalt het areaal witlofteelt in die drie landen, zo blijkt uit het dossier over witloofteelt dat Management&Techniek publiceerde. Dat heeft mogelijk te maken met de dalende rentabiliteit.

Productiekosten

De rentabiliteit van de witlofbedrijven is sterk afhankelijk van de prijzen voor witlof. In 2013  was de gemiddelde middenprijs slechts 0,795 euro per kilo. Dat was het absolute dieptepunt aldus het vakblad. Nu is die prijs weer hoger, 1,080 euro per kilo. Maar de productiekosten bedragen naar schatting ook 1 euro per kilo. De teelt is arbeidsintensief. Arbeidskosten vormen de belangrijkste kostenpost bij de productie.

Arbeidsintensief

Dat de teelt van witlof arbeidsintensief is, laat de familie Salens - van der Elst zien. Luc Salens teelt op een gemengd bedrijf van 85 hectare naast aardappelen, suikerbieten, maïs en erwten ook 2,5 hectare witlofwortels. Na de oogst van de witlofwortels forceert de familie de witlof in de winter. Het intafelen van de wortels op een bed van 8 m² duurt zo'n drie uur. Zo'n bed bevat 400 witlofwortels per m². Na 25 dagen tot een maand kun je de witlof oogsten, wat handmatig moet gebeuren.

Imago

Naast de kostenontwikkeling is de tanende belangstelling bij consumenten nog zorgelijker, schrijft het vakblad. De Belgische consument at in 2009 nog gemiddeld 4 kilo witlof, in 2015 was dat 3 kilo. Witlof wordt vooral door ouderen gegeten. Daarom is het zinvol te werken aan het imago van witlof.

Dat is ook de overtuiging van witloftelers Stefan en Chantal Gheeraert-Lemahieu. In Poperinge, in het zuidwesten van België telen zij 60 tot 70 hectare witlof. Het forceren doen zij op hydrocultuur. Gheeraert vindt het belangrijk dat de sector blijft werken aan het imago van witlof via gerichte campagnes of kookprogramma's.

(Bron foto: Pixabay)