Supermarkt, boodschappen, foto Shutterstock

Nieuws

Voedselkeuzelogo zet niet aan tot gezonder eten

Gepubliceerd op
13 januari 2017

Met een logo kun je consumenten snel informeren over gezonde producten en hen zo verleiden tot een gezonder eetpatroon. Maar wetenschappelijke bewijs voor dat effect is er niet.

Het eetpatroon van de Nederlanders kan gezonder. We eten nog steeds te veel zout en verzadigd vet en te weinig groente en fruit. Daarom is het voedingsbeleid van de Nederlandse overheid erop gericht de keuze voor gezonde voeding makkelijker te maken. Als resultaat van dat beleid maken voedselproducten hun producten gezonder, geeft het voedingscentrum voorlichting, zoals via de 'Schijf van Vijf', en worden etiketten voorzien van informatie.

Vinkje

In 2011 is daarom het groen en blauwe vinkje voor 'Ik kies bewust' geïntroduceerd. Dat vinkje, een voedselkeuzelogo, zou de keuze voor gezonde producten makkelijker maken, was het idee. Maar er was veel discussie over het vinkje. Veel consumenten kenden het verschil tussen het groene en blauwe vinkje niet. In oktober besloot ministers Schippers dat het vinkje 'Ik kies bewust' gaat verdwijnen. In november kondigde ze aan een app te willen ontwikkelen die consumenten moet helpen bij het kiezen voor gezonde producten. Maar is dat zinvol? Zet een voedselkeuzelogo wel aan tot een gezonder eetgedrag?

Waarde

In opdracht van het ministerie van VWS voerde het RIVM een onderzoek uit naar de waarde van een voedselkeuzelogo. Het rapport 'De waarde van een voedselkeuzelogo voor het voedingsbeleid' verscheen in december. De onderzoekers schrijven in dat rapport dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor het effect van een voedselkeuzelogo. Consumenten die veel met voeding en gezondheid bezig zijn, begrijpen de logo's wel en kunnen ze ook gebruiken, maar dat geldt niet voor mensen uit lagere sociaal economische groepen.

Schijf van vijf

Wil een voedselkeuzelogo wel werken, dan moet dat op een consistente manier gebeuren. Het moet onderdeel zijn van een integrale aanpak. De onderzoekers bevelen daarom aan om aan te sluiten bij de criteria van de nieuwe Schijf van Vijf zoals die in het voorjaar van 2016 is gelanceerd. Alleen producten die voldoen aan de criteria voor de Schijf van Vijf zouden in aanmerking moeten komen voor een logo.

Minister Schippers heeft het rapport en een begeleidende kamerbrief op 9 december naar de Tweede Kamer gestuurd. Ze schrijft in die brief in overleg te blijven met bedrijfsleven, Voedingscentrum, onderzoekers en NGO’s en verder te onderzoeken hoe een nieuw initiatief vorm kan krijgen.

(Bron foto: Shutterstock)