Kerstboomsector professionaliseert

08-12-2011
Wil de Nederlandse kerstbomensector zich onderscheiden op de Europese markt, dan vereist dat kwaliteit. De kerstbomenteelt is een hele specifieke teelt, er komt namelijk veel bij kijken voordat een kerstboom na 6 tot 10 jaar groeien bij de consument in de kamer komt te staan.
Fotobewerking M. Braakhuis

Oprichting vereniging

Tijdens bijeenkomsten van DLV Plant (team boomteelt) en Hessel Marketing & Communicatie werd in de afgelopen jaren duidelijk dat de kertboomkwekers behoefte hadden om meer samen te werken en dat kennisuitwisseling ook in Nederland noodzakelijk was. Met subsidie vanuit de regeling Praktijknetwerken werd de Vereniging voor Nederlandse Kerstbomenkwekers opgericht. De vereniging wil de Nederlandse kerstboom onder de aandacht brengen op de Nederlandse en Europese markt. Daarnaast werken de leden aan een optimalisering van de teelt. Onder voorzitterschap van kerstboomkweker Well van Nieuwenhoven - in samenwerking met handelskwekerij Veldhuizen & Bisselink - zijn in 2010 een aantal bijeenkomsten rond de thema’s marketing en teelt georganiseerd.

Speerpunten

Speerpunten liggen op het vlak van naaldval en kwaliteit van de plant, onkruidbestrijding, kerstboom in pot, middelengebruik en ziekten en plagen, bodemvruchtbaarheid, bemesting en ziektewerendheid van de grond en herkomst van het plantmateriaal en plantgoedproductie.

In 2011 waren er bijeenkomsten over ziekten en plagen bij kerstbomen, kerstboomvoeding en optimale bodemomstandigheden waaronder kerstbomen goed groeien. Ook is bij een kweker gekeken naar een demoproef van de teelt van de Abies nordmanniana in de pot. Het voorkómen van naaldval is ook een belangrijk onderwerp binnen het praktijknetwerk. Kwekers willen een kerstboom leveren, waarvan de consument zo lang mogelijk plezier van heeft. Tijdens een oogstdag werden een aantal rooimachines gedemonstreerd en een innetmachine die ook grote bomen verpakt.

De vereniging wordt de komende twee jaar ondersteund door procesbegeleider Esther Hessel van Hessel Marketing & Communicatie en Hans Smeets van DLV Boomteelt. Daarnaast wordt samengewerkt met Hans Smeets van DLV Boomteelt, teelttechnisch begeleider van het Praktijknetwerk kerstbomen, Arjan Smits van PPO en Claudia Külling van Servaplant.

Trefwoorden: kerstbomen, kwaliteitszorg, innovaties, samenwerking, verkoopbevordering, teeltsystemen, logistiek, plantgezondheid, gewasbescherming
Tags: Boomkwekerij, Boomverzorging, Home, Ondernemerschap, Plantgezondheid

Delen
back on top