Regioleren

In regioleren werken studenten met docenten, ondernemers, overheden en maatschappelijke organisaties aan een betere toekomst voor de regio. Prangende vragen in de regio zoals krimp, natuurbeheer of emissiereductie zijn leidend. Leerlingen uit het onderwijs (vmbo, mbo, hbo en wo) werken samen met onderzoekers, ondernemers, overheden en organisaties aan oplossingen.

Welke functies zijn nodig om regioleren vorm te geven? Om te kunnen werken aan regioleren en regionale transitie zijn een drietal processen nodig:

  1. regionale visievorming,
  2. experimenteren en monitoring en
  3. evaluatie.

Om deze drie processen goed vorm te geven is er een extern ontwerp en een intern ontwerp noodzakelijk. Bij extern ontwerp hebben we de kenniswerkplaats voor ogen.

Bij het intern ontwerp richten we ons op de organisationele aspecten van het regioleren binnen de onderwijsinstelling. Het intern ontwerp betreft dus de manier waarop de onderwijsinstelling zich in het kader van regioleren organiseert. Bij het interne ontwerp onderscheiden we drie niveaus: 

  • Het operationele niveau. Dit is het niveau waarop de concrete projecten plaatsvinden, het niveau waarop docenten en studenten samen met opdrachtgevers en andere regiopartijen werken aan concrete oplossingen voor projecten.
  • Het tactisch niveau. Het tactische niveau verzorgt de verbinding tussen concrete projecten en bestuurlijke visies op de regio, en draagt bij aan de randvoorwaarden in de school, georganiseerd door teamleiders en coördinatoren, die nodig zijn voor het invullen van het regioleren.
  • Het bestuurlijk-strategisch niveau. Dit is het niveau waarop bestuurders die gelegitimeerd zijn om voor hun eigen organisatie te spreken, samen werken aan visievorming voor de regio.
Operationeel docenten Operationeel docenten Tactisch niveau Strategisch
Studenten
operationeel niveau
Docenten
operationeel niveau
Teamleiders coördinator
tactisch niveau
Bestuurders
Strategisch niveau

 Laatste nieuws

  • Studenten HAS schetsen toekomstvisie Gemeente Oss

    26-3-2015

    Studenten van HAS Den Bosch werkten samen met de Gemeente Oss aan een pilot om een toekomstvisie voor het bedrijfsleven binnen deze gemeente op te stellen. Vakblad Groen Onderwijs sprak recentelijk met de gemeente en een aantal betrokken studenten.
    Lees verder

  • Clusius College in competitie met kwekers

    25-3-2015

    Niveau 2-3-4 studenten van de richting bedekte teelt van Clusius College Hoorn zijn in competitie gegaan met tomatenteler Agrocare in Middenmeer. Planten van dezelfde grootte en leeftijd zijn neergezet bij de teler en in het ClusiusLab. Ze groeien dus tegelijkertijd onder verschillende omstandigheden op. De studenten zijn verantwoordelijk voor de teelt van de tomaten in het ClusiusLab en leren zo de teelt van tomaten.


    Lees verder

  • Dossier Onderwijscases private investeringen

    10-3-2015

    Hoe krijg je burgers en bedrijven meer betrokken bij landschap en natuur zodat ze bereid zijn een financiële bijdrage voor beheer en ontwikkeling ervan te leveren? In het dossier ‘Onderwijscases private investeringen in groen en groei’ zijn twee cases van private duurzame initiatieven beschreven.
    Lees verder

  • Kenniswerkplaats wordt Onderwijsloket

    18-2-2015

    Kenniswerkplaats Wageningen University gaat verder onder de naam ‘Onderwijsloket Wageningen University’. Met dit vervolg onderschrijft de universiteit het belang van een actieve samenwerking van studenten en docenten met de samenleving.
    Lees verder

  • Educatieve voortuin bij AOC Oost Almelo

    11-2-2015

    De eerste stappen naar hopelijk veel meer acties zijn gezet! De voortuin van het AOC Oost te Almelo is in ontwikkeling. Directeur A. Hoeben wil graag de voortuin gebruiken als visitekaartje van de school. Wat zijn die eerste stappen geweest?
    Lees verder

  • Presentaties regioleren: van kerstdecoraties tot Miss Emmen

    4-2-2015

    Op vrijdag 7 november 2014 werden er vanuit Terra MBO presentaties gegeven over de verschillende opdrachten die binnen het Regioleren nog lopen, of al afgerond zijn.
    Lees verder

  • Meer nieuws

 In de spotlight

‘Een uitdagende klus!’, is te lezen in ‘Doceren in Regioleren’. In deze brochure van de leerstoelgroep Educatie- en competentiestudies (Wageningen UR) wordt de regiolerende docent vele verantwoordelijkheden toegeschreven. De uitgave biedt ook een overzicht van de nieuwe docentrollen.

Lees verder



'Regioleren' kan op:

Contact

Reageren?
Stuur je reactie of document naar: servicedesk@groenkennisnet.nl

Voor meer informatie over Regioleren kun je contact opnemen met het Ondersteuningsteam Regioleren:

back on top