
Dossier
Innovatie in de voedingsindustrie
Onder andere veranderingen in het eetpatroon en eetgewoonten van de consument, en de vraag naar meer duurzaamheid en transparantie in de voedingsketen hebben een grote impact op de voedingsindustrie. Hoe past de voedingsindustrie zich hieraan aan en welke innovaties zijn het waard om in te investeren?
Smart Industry

De digitalisering van de productiesectoren neemt wereldwijd toe en heeft zelfs zo'n grote impact dat het al de vierde industriële revolutie wordt genoemd. Ook de bedrijven in de voedingsindustrie hebben te maken met nieuwe ontwikkelingen op o.a. het gebied van big data, robotica, mobiel internet en 3D-printing. Lees bijvoorbeeld verder in het dossier Lean en Creatief, voor optimalisering van productieprocessen in de voedingsindustrie.
Lees verder
Artikel over de impact van 3D-printen op de voedingsindustrie (Engels).
Samenvatting: zeven manieren om big data te gebruiken in de voedingsindustrie (Engels).
De vijf manieren hoe robotics de voedingsindustrie verandert (Engels).
Bekijk hier de artikelen uit vakblad Voedingsindustrie.
Verpakkingen

De verpakking biedt meer dan alleen de bescherming van een product. Het mondiale afvaldilemma, de toenemende vraag naar vers eten en uitdagingen op het gebied van vervoer leiden tot veel innovaties die verpakkingen duurzamer en efficiënter maken.
Lees verder
De noodzaak voor duurzamere verpakkingen wordt in deze infographic van Duurzaam Bedrijfsleven belicht.
Milieudefensie behandelt in dit artikel de vele soorten verpakkingsmaterialen en wat voor impact deze op het milieu hebben.
Het gebruik en onderzoek naar bioplastics is in opkomst. Voor de cijfers en trends over bioplastics in Nederland, ga naar Holland Bioplastics, het kennisplatform over bioplastics van Nederland.
Al in 2014 rapporteerde NOS over de potentie van teelt van suikerbieten voor bioplastics in Nederland. Er zijn echter ook kanttekeningen te plaatsen, goed uitgelicht in het artikel van de Resource (WUR, 2017).
Naast bioplastics zijn zogenoemde intelligente verpakkingen in opkomst. Dit zijn verpakkingen die informatie geven over de eigenschappen of de conditie van het verpakte levensmiddel tijdens transport of bewaring. Dit kan o.a. door middel van een luminiscerence strip die contact met zuurstof aangeeft (Sensor Spot), en door middel van een schok- of kantelindicator.
Lees ook deze studentenscriptie over duurzame verpakkingen voor vleesvervangers en de consumentenvoorkeuren.
Eiwittransitie

Om de groeiende wereldbevolking in de toekomst van voldoende eiwitten te kunnen voorzien zullen we naast dierlijke eiwitbronnen, veel meer van andere (plantaardige) eiwitbronnen gebruik moeten maken. Het is ook belangrijk om de transitie te maken in verband met dierenwelzijn en de bevolkingsgezondheid.
De voedselketen

Er vinden veel innovaties plaats met betrekking tot de voedselketen. Bedrijven investeren o.a. in de circulaire voedselketen en er zijn veel initiatieven om meer duurzame ingrediënten te gebruiken.
Lees verder
Biobased economy, dossier van Groen Kennisnet.
Zie de infographic van Duurzaam Bedrijfsleven over de circulaire voedselketen.
Kromkommer pakt voedselverspilling aan door groente en fruit op de markt te brengen dat niet voldoet aan de eisen van de gemiddelde consument. Deze producten hebben niet de juiste vorm of kleur maar smaken er niet minder om.
Het No Waste Network is een initiatief van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Dit netwerk heeft als doel het voorkomen van voedselverspilling en het optimaal gebruiken van reststromen.
Deze website is een initiatief van de Alliantie Verduurzaming Voedsel en bevat informatie over inspanningen die Nederlandse bedrijven nemen voor verduurzaming van de productie- en distributiemethoden van ons voedsel. Nederlandse bedrijven die actief zijn bij de productie, verwerking of verkoop van voedsel kunnen de website verrijken door informatie aan te dragen over hun verduurzamingsinspanningen en -resultaten.
DASPO staat voor Dutch Alliance Sustainable Palm Oil. Dit is een samenwerkingsverband van in Nederland gevestigde schakels in de palmolieketen. In dit verslag van DASPO worden de cijfers van 2016 over palmolie in verschillende Nederlandse voedingsbranches belicht.
OneWorld schreef over slimme voedingsinitiatieven van kleine, opkomende bedrijven.
Certificering van cacao: de Nederlandse cacaosector wil in 2025 100% duurzame cacao gebruiken. Enkele keurmerken die o.a. op chocoladeproducten staan zijn UTZ certified & The Rainforest Alliance (gefuseeerd in januari 2018), Fairtrade, EKO en Biologisch.
De supermarkten

In de supermarkten vinden er veel veranderingen plaats. Supermarkten zetten zich in tegen voedselverspilling, niet alleen door middel van verpakkingen, maar ook bijvoorbeeld door het live-koken met voedsel dat bijna over de datum gaat.
Lees verder
Vooral door de opkomst van online boodschappen zullen supermarkten meer nadruk leggen op (vers)beleving en foodservice in de fysieke supermarkt. Daarnaast valt het moment van aankoop en consumptie steeds vaker samen. Dit is terug te zien in het toegenomen marktaandeel van to-go producten. Zo wordt er al volop geëxperimenteerd met een horecabeleving in de supermarkt.
Distrifood schreef over de vier trends die op dit moment spelen in de supermarktbranche.
Zie Passie voor Food voor initiatieven van de supermarktbranche op het gebied van duurzaamheid en gezondheid.
Lees ook het dossier voedselverspilling op Groen Kennisnet.
Video's
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

Actueel
Recente berichten van Groen Kennisnet
