
Beleid en wetgeving
Idealiter zou het beleid en de wet- en regelgeving (stappen richting) natuurinclusieve landbouw moeten stimuleren en niet belemmeren. Het Europees, Rijks- en provinciaal beleid bieden op dit moment nog onvoldoende ruimte of stimulans voor ondernemers om een echte overstap naar natuurinclusieve landbouw te maken.
Voorbeeld is dat de regelgeving nog vrij sectoraal is opgezet, terwijl er behoefte is aan een meer integrale werkwijze of dat regelgeving onduidelijk is omdat het niet past bij een hele manier van werken. Voorbeeld van een stimulerende maatregel kan zijn het deels vergoeden van studieclubs zodat ondernemers van elkaar kunnen leren. Er zijn natuurinclusieve pilots die experimenten buiten huidige wet- en regelgeving om mogelijk maken. Maar echt gebaat is de ondernemer met een lange termijn plan om natuurinclusieve landbouw en voedselproductie mogelijk te maken.
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
Rapporten en brochures
- Natuurinclusieve landbouw hinderende wet- en regelgeving, CLM-rapport april 2020
- Kansrijk landbouw- en voedselbeleid Analyse van beleidsopties voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 vanuit verschillende perspectieven Planbureau voor de Leefomgeving 2020
- Van A naar Biodiversiteit : op weg naar een natuurinclusieve landbouw, Wageningen Economic Research 2020
- Lerende evaluatie van het Natuurpact 2020 : Gezamenlijk de puzzel leggen voor natuur, economie en maatschappij: tweede rapportage, Planbureau voor de Leefomgeving 2020
- Natuur en landbouw verbinden : Achtergrondstudie bij de Tweede Lerende Evaluatie Natuurpact Wettelijke Onderzoekstaken Natuur & Milieu 2020
- Natuurinclusieve landbouw: wat beweegt boeren? : het effect van financiële prikkels en gedragsfactoren op de investerings-bereidheid van agrariërs, rapport Planbureau voor de Leefomgeving 2020
(Bron foto: Hanna Schwichtenberg via Unsplash)