water, foto Shutterstock

Nieuws

25 jaar Wateropleidingen

Gepubliceerd op
26 oktober 2019

Wateropleidingen is in 1994 opgericht door een aantal waterorganisaties. In 25 jaar heeft het instituut zich ontwikkeld tot de grootste opleider van de sector.

In 1994 is de stichting Wateropleidingen in Nieuwegein opgericht door een aantal waterorganisaties, zoals het Koninklijk Nederlands Waternetwerk, Vewin en KWR Waterresearch. Het instituut begon met zo'n twintig opleidingen en cursussen, maar inmiddels staan er meer dan honderd in de catalogus. Het belang van goed opgeleide professionals in de sector is groter dan ooit, zegt directeur Agnes Maenhout in een artikel in vakblad H2O. De wateropgaven zijn complexer geworden.

Waterpraktijk

Wateropleidingen biedt langere opleidingen en korte cursussen aan. Omdat de opleidingen van het instituut niet worden gesubsidieerd, werkt de stichting intensief samen met opdrachtgevers, docenten en cursisten. De opleidingen zijn een co-creatie van onderwijskundigen en professionals uit de sector, zegt Maenhout. Bovendien zijn alle docenten afkomstig uit de waterpraktijk: zij werken onder meer bij drinkwaterbedrijven, waterschappen en adviesbureaus, of zij zijn zelfstandig consultant.

Leven lang leren

In het artikel benadrukt Maenhout het belang van het 'leven lang leren' in de sector. De startende waterprofessionals van nu hebben een werkzaam leven van meer dan veertig jaar voor de boeg. Tijdens deze periode zullen hun werkzaamheden veranderen, net zoals de eisen die aan hen worden gesteld. Dat betekent dat zij hun kennis en vaardigheden permanent moeten blijven ontwikkelen.

Blended learning

Directeur Maenhout ziet voor de toekomst belangrijke opgaven. Het teveel aan water, het tekort aan water en de waterkwaliteit vragen een multidisciplinaire aanpak. Dat zul je ook zien in het opleidingsaanbod. Er zijn generalisten en specialisten nodig. En niet alleen inhoudelijk worden opleidingen aangepakt, maar ook de leervormen veranderen. Zo wordt er nu gebruik gemaakt van blended learning: een mengvorm van fysieke lesdagen en e-learning.

(Bron foto: Shutterstock)