Nieuws

300 tomatenrassen in Experience Center

Zaadveredelingsbedrijf De Ruiter Seeds opende dit voorjaar een nieuwe demokas. Op op 8.000 m² staan 300 verschillende tomatenrassen. Het bedrijf hoopte het eerste jaar op 1000 bezoekers. Het zijn er inmiddels meer dan 2000.

Zaadveredelingsbedrijf De Ruiter Seeds bouwde in Bleiswijk het Ruiter Experience Center, een centrum waar rassen van verschillende vruchtgroenten worden gedemonstreerd. In het centrum, dat in maart is geopend, staan nu vooral tomaten. Op 8.000 m² staan 300 verschillende tomatenrassen: bestaande rassen en nieuwe rassen.

Smaak en houdbaarheid

Telers kunnen zien hoe de nieuwe rassen onder vergelijkbare teeltomstandigheden presteren. Maar het centrum is meer dan een gewone rassendemo, zegt voorlilchter John van der Knaap in een artikel in Onder Glas. Zo kunnen bezoekers ook zien hoe het staat met de smaak en houdbaarheid van het product. De kas is daarnaast voorzien van sensoren zodat ook data van teeltomstandigheden beschikbaar zijn.

Brede doelgroep

Met het Experience Center mikt De Ruiter Seeds op een breder publiek dan de telers. Ook rassenkeuzecommissies, verkopers van handelshuizen, of supermarkten horen tot de doelgroep. Naast de kas zijn er daarom ook ruimtes om groepen uit binnen- en buitenland te ontvangen zoals een ontvangstruimte, een winkelruimte en verschillende zaaltjes. Het zaadveredelingsbedrijf stelde zich toen ten doel om n het eerste jaar 1.000 bezoekers per jaar te ontvangen. Begin oktober maakte het bedrijf bekend dat er al meer dan 2000 bezoekers zijn geweest.

Paprika's

Het bedrijf wil in de toekomst ook een vergelijkbaar centrum opzetten voor paprika's en komkommer. Er staan al dozen van vier interessante paprikarassen in de winkelruimte. Voor supermarkten, de handel, restaurants en telers maakt het bedrijf monsters zodat het centrum marktervaring kan opdoen met de nieuwe rassen.

(Bron foto: Still YouTube)