muesli, fruit, foto Shutterstock

Nieuws

Aangepaste voedingsnormen vitamines en mineralen

Gepubliceerd op
18 oktober 2018

De gezondheidsraad heeft de voedingsnorm voor 25 vitamines en mineralen voor volwassenen aangepast. Je hoeft je eetpatroon niet te veranderen. Als je eet volgens de Schijf van vijf krijg je voldoende vitamines en mineralen binnen.

De Gezondheidsraad heeft de voedingsnormen voor vitamines en mineralen voor volwassenen geƫvalueerd. Dat heeft geleid tot een aanpassing van de voedingsnorm voor 25 vitamines en mineralen zoals vitamine A, thiamine, riboflavine, niacine, calcium, ijzer, jodium, kalium en magnesium.

Van sommige vitamines en mineralen zijn de normen wat hoger dan het advies uit 2014, zoals van ijzer of riboflavine (vitamine B2). Van andere stoffen zijn de normen wat verlaagd, zoals van thiamine (vitamine B1) en niacine (vitamine B3). In de samenvatting van het advies vind je de normen voor verschillende mineralen en vitamines.

Normen

De Gezondheidsraad heeft zich bij de vaststelling van die nieuwe normen gebaseerd op de normen die de Europese voedselautoriteit EFSA heeft opgesteld. De Gezondheidsraad meldt in een persbericht dat er nog adviezen komen voor zuigelingen, kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Ook komen er nog adviezen over de veilige bovengrenzen en de voedingsnormen voor eiwitten, koolhydraten en vetten.

Schijf van vijf

De normen geven aan hoeveel vitamines en mineralen het lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. De normen zijn richtlijnen gebruikt worden bij voedingsvoorlichting, zoals van het Voedingscentrum, of door diƫtisten. Het Voedingscentrum meldt in een bericht dat de adviezen volgens de Schijf van vijf niet veranderen. Als je dat advies volgt, krijg je voldoende vitamines en mineralen binnen.

(Bron foto: Shutterstock)