Nieuws

Clusius College in competitie met kwekers

Niveau 2-3-4 studenten van de richting bedekte teelt van Clusius College Hoorn zijn in competitie gegaan met tomatenteler Agrocare in Middenmeer. Planten van dezelfde grootte en leeftijd zijn neergezet bij de teler en in het ClusiusLab. Ze groeien dus tegelijkertijd onder verschillende omstandigheden op. De studenten zijn verantwoordelijk voor de teelt van de tomaten in het ClusiusLab en leren zo de teelt van tomaten.

Leren en creëren

Vanuit verschillende invalshoeken volgen de studenten de schaduwopstelling tomatenteelt in het Clusius Lab; teelt-technisch, organisatorisch, de marketing en de verkoop. Nancy Boterblom, projectleider bij het Clusiuslab in Hoorn is blij met deze samenwerking tussen de studenten en het bedrijfsleven in de regio. Ze volgt, monitort en faciliteert en legt contacten met mogelijk geïnteresseerde andere bedrijven.

Uitbreidingen tijdens het jaar

Docent Fred Wever heeft deze wedstrijd en methode geïnitieerd en begeleidt de studenten tijdens het project dat het hele schooljaar duurt. Tussentijds zijn er uitbreidingen binnen het project. De studenten vroegen om ook paprikateelt, hot-peper en siertomaten toe te voegen. Hiertoe is paprikateler Barendse DC (uit Middenmeer) betrokken. Binnenkort is er weer een uitbreiding namelijk de combinatie met hydroponics en slateelt. IJsbergsla kweker Pater-Broersen (uit Waarland….) kent het Clusius College van de eerdere samenwerking binnen het project ‘Sla op water’. Ook Jan Botman en De Proeftuin in Zwaagdijk doen mee, met name om zorg te dragen voor een goede instructie. Met de financiële opbrengst van het project gaan alle deelnemende partijen gezellig uit eten.

Praktijk- en ondernemersgevoel creëren

Om het eerlijk te houden is de start van de teelt op school en bij de ondernemer op hetzelfde tijdstip. Wekelijks maakt Fred Wever filmpjes over de voortgang van de teelt op het productiebedrijf. De studenten kijken de films in de klas. In de rubriek: “vraag het aan Dingeman”, stellen de studenten vragen aan de experts om de productie van hun planten te vergroten. Die vragen worden eveneens opgenomen en afgespeeld bij de ondernemer, die ze voorziet van actueel antwoord. Natuurlijk zijn bedrijfsexcursies en de ontmoetingen met ondernemer in de klas prima momenten om de gewassen te beoordelen en met elkaar te sparren. Door de zeer praktische insteek van de lessen en de gekozen opzet:

  • krijgen de studenten de meest actuele teelttechnieken en inzichten uit de praktijk tot hun beschikking.
  • leren de studenten instrueren, presenteren en komen in aanraking met de afzetproblematiek.
  • leren studenten van nivo 4 leidinggeven en leren studenten van nivo 2 en 3 op hun nivo de juiste expertise.
  • hebben de ondernemers zeer veel lol in deze samenwerkingsvorm.
  • verbetert het imago van het bedrijfsleven, onderwijs en de individuele studenten.
  • zijn de studenten zeer gemotiveerd. Ze komen in weekenden en vakantie naar het ClusiusLab en ‘appen’ met elkaar en met de medewerkers van het Clusius Lab en de docenten tot in het weekend over de voortgang.

Maar het belangrijkste resultaat is: gewoon leuk en leerzaam onderwijs waarbij alle partijen leren!


(Bron foto: Nancy Boterblom/Ans Koster)

Links

(1)