Nieuws

Consument moet vertrouwen krijgen in NutriScore

NutriScore, het nieuwe voedselkeuzelogo dat in de loop van dit jaar wordt ingevoerd, moet consumenten verleiden gezondere keuzes te maken. Wil dit logo een succes worden, dan moeten consumenten er wel vertrouwen in krijgen. Communicatie is belangrijk.

In november 2019 besloot staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) dat verpakkingen van levensmiddelen voorzien moeten worden met het voedselkeuzelogo 'NutriScore'. Dit voedselkeuzelogo vervangt eerder gebruikte 'Vinkje' dat te verwarrend was.

Invloed op voedselkeuze

NutriScore moet de keuze voor gezonde voeding makkelijker maken. Het lijkt een beetje op het energielabel. De groene A staat voor het meest gezonde artikel, de rode E voor het meest ongezonde. De NutriScore is ontwikkeld in Frankrijk en wordt ook gebruikt in België, Duitsland, Zwitserland en Spanje.

De staatssecretaris baseerde zijn keuze op basis van een rapport van het RIVM. Dat rapport maakte duidelijk dat het Franse NutriScore de consument beter helpt voedingsmiddelen te rangschikken dan Britse 'Multiple traffic light' en het Scandinavische 'Keyhole'. Maar, zo nuanceert het RIVM, er is er geen overtuigend en consistent bewijs dat de logo’s in de praktijk invloed hebben op de keuze van consumenten uit voedingsmiddelen.

Communicatie

Wagenings hoogleraar Hans van Trijp beaamt dat in een artikel in universiteitsblad Resource. Zo benadrukt hij dat 'de meeste consumenten in de supermarkt voor van alles en nog wat aandacht hebben, maar nauwelijks voor logo’s en keurmerken.' Over het algemeen laten ze zich leiden door andere zaken zoals prijs, smaak en gemak. Wil de NutriScore een succes worden dan is het belangrijk dat de consument vertrouwen krijgt in dit voedselkeuzelogo. Een goede communicatie is daarom cruciaal, zegt hij. Bovendien zou het het op alle producten moeten staan.



Een belangrijk voordeel van NutriScore, zo schrijft Resource, is dat het in een oogopslag begrijpelijk is. Je ziet direct wat gezond en ongezond is. Maar een nadeel is dat NutriScore een waardeoordeel per product geeft op basis van ingrediënten. NutriScore houdt geen rekening met de Schijf van vijf. Het kan zijn dat een minder gezond product als pizza een betere score krijgt dan bijvoorbeeld thee.

(Bron foto: Thinkstock)