Nieuws

Consument verspilt vooral kliekjes

Kliekjes vormen 43% van het door consumenten verspilde voedsel, blijkt uit onderzoek onder ruim 500 respondenten. Van de deelnemers aan het onderzoek geeft 17% aan dagelijks kliekjes weg te gooien.

In het zogenaamde Duurzaamheidskompas -Consument zoekt manieren om minder voedsel te verspillen- staat dat consumenten zichzelf betreffende het onderwerp verspilling het meest invloedrijk vinden.

Kliekjes en actie ondernemen

De producten die, na kliekjes, het meest worden weggegooid zijn vloeibare zuivel, fruit en voorgesneden groenten en salades. Aan de 'kliekjes' ligt het volgende ten grondslag: 'er wordt teveel gekookt','ik lust geen broodkorsten of kapjes brood' en 'ik kook te veel pasta, rijst of aardappels'. De meeste respondenten denken verspilling tegen te kunnen gaan door er, in eerste instantie, voor te zorgen dat zij producten opmaken voordat de houdbaarheidsdatum is verstreken. Daarna volgen: 'bij het boodschappen doen beter rekening houden met wat ik al in huis heb' en 'betere porties koken, zodat er niets overblijft en ik niets hoef weg te gooien'. (Zie Minder eten weggooien door anders handelen voor meer informatie over het tegengaan van voedselverspilling).

Verspilling en milieu

Hoeveel consumenten daadwerkelijk verspillen is in dit onderzoek niet meegenomen (zie daarvoor: Huishoudens verspillen nog evenveel voedsel). Wel is onderzocht waarom mensen geen voedsel willen verspillen. Opvallend is dat álle redenen waaruit zij konden kiezen in het onderzoek minder belangrijk zijn geworden dan in 2010 toen het onderzoek ook is gehouden. Toch scheelt dit maar een aantal procenten. De reden 'Eten weggooien is een onnodige belasting voor het milieu en klimaat' daarentegen is voor een groot percentage respondenten minder belangrijk geworden. In 2010 speelde dit argument nog voor 70% van de respondenten mee, vorig jaar voor 58%.

Supermarkt en horeca

Andere redenen die -na kliekjes- genoemd zijn als oorzaak van verspilling: nieuwe producten kopen zonder te kijken wat je hebt, de kwaliteit van voorverpakte groenten is slecht en verpakkingen zijn te groot. In het verlengde van laatstgenoemde argumenten is voor supermarkten ook een rol weggelegd. Althans, volgens consumenten zijn supermarkten én horeca na zichzelf het meest invloedrijk betreffende voedselverspilling.

Zo kunnen supermarkten volgens consumenten producten doneren die tegen de houdbaarheidsdatum aanzitten, kleinere porties aanbieden en een kleiner assortiment voeren. Ook de horeca zou meer met porties kunnen doen (verschillende groottes) en kunnen doneren (aan de voedselbank). 'Ook zien we een grote stijging in het aantal consumenten dat doggybags noemt als oplossing'.

Overheid

Aangaande de overheid -die volgens consumenten (na voedselproducenten) het minst invloedrijk is betreffende verspilling- zien de meeste respondenten een rol betreffende het creëren van bewustzijn. In het artikel Consument voelt zich belemmerd bij verduurzamen wordt ook nog de voorwaardenscheppende rol genoemd: door mensen meer mogelijkheden te bieden in hun eigen voedselproductie te voorzien, zouden ook problemen kunnen worden opgelost. Het onderwijs is niet (expliciet) meegenomen in het onderzoek. Weten welke rol het onderwijs voor zichzelf (en de keten) ziet weggelegd? Zie het dossier Beperken voedselverspilling, waarden van voedsel in de keten.


Via de Groen Kennisnet-zoekterm voedselverspilling vind je alles dat over dit onderwerp in de collectie van Groen Kennisnet beschikbaar is.



(Bron foto: Pixabay)