Nieuws

Coronacrisis zorgt voor minder voedselverspilling

Tijdens de coronacrisis werd door een deel van de Nederlandse consumenten minder voedsel verspild. Uit een onderzoek blijkt dat mensen bij het kopen, koken en bewaren van voedsel tijdens de crisis vaak wat planmatiger te werk gaan waardoor ze minder voedsel hoeven weg te gooien.

De Nederlandse huishoudens gooien jaarlijks per persoon zo'n 34 kg vast voedsel weg. Die hoeveelheid zou moeten verminderen. Streven van de Nederlandse overheid en van de Verenigde Naties is de voedselverspilling in 2030 te halveren in vergelijking met 2015. Dat lukt nog niet zo hard. Maar de coronacrisis lijkt invloed te hebben op het gedrag van een deel van de Nederlandse consumenten, zo blijkt uit onderzoek van Wageningen Food & Biobased Research. In mei hebben zij gekeken wat het effect was van deze crisis via een steekproef onder 1500 consumenten. Een factsheet zet resultaten op een rij.

Boodschappen

Hoewel uit dat onderzoek blijkt dat een groot deel van de respondenten niet meer of minder voedsel is gaan weggooien, is er bij een deel toch verandering merkbaar. Een kwart van hen zegt dat zij minder voedsel verspillen dan voor de coronacrisis. Vooral verse groenten, vers fruit en maaltijdresten werden minder vaak weggegooid. Voor een verklaring van dit gedraag hebben de onderzoekers ook gekeken wat er veranderde bij de consumenten. Het bleek dat ze bij het kopen, koken en bewaren van producten vaak planmatiger te werk gaan waardoor er minder weggegooid werd.

Veel mensen gaan bijvoorbeeld minder vaak boodschappen doen. Bijna 40% zegt minder vaak naar de winkel te gaan. Mensen spreiden hun aankopen ook meer. Ze bezoeken naast de supermarkt ook vaker boerderijwinkels, de markt, online winkels, of lokale winkels. Bij de inkopen lijken mensen wat planmatiger te werk te gaan. 26% gebruikt vaker een boodschappenlijstje. Ook worden er minder impulsaankopen gedaan.

Zelf koken

Ook thuis veranderde er wat. Mensen koken vaker zelf. Ze besteden meer tijd aan koken en houden minder maaltijdresten over. De respondenten zeggen meer zicht te hebben op wat ze in voorraad hebben. Ze besteden meer aandacht aan de Ten Minste Houdbaar (THT) tot en Te Gebruiken Tot (TGT) datum. 20% van hen zegt zich meer bewust te zijn van de hoeveelheid voedsel die wordt weggegooid.

(Bron foto: Shutterstock)