Nieuws

De voor- en nadelen van voedselbewerking

Gepubliceerd op
30 juli 2021

Voedselbewerking is een essentieel onderdeel van ons voedselsysteem. Het is nodig om ons voedsel eetbaar, verteerbaar, voedzaam, houdbaar, smakelijk en veilig te maken. Voedselbewerking is een ruim begrip met veel mogelijke – goede en minder goede – uitkomsten. Het voedingsmagazine Nutrinews heeft een verdiepingsartikel uitgebracht waarin wordt ingegaan op al deze aspecten van voedselbewerking.

Van rauw naar gekookt voedsel

Een algemene voedingsaanbeveling is dat je zo min mogelijk bewerkte voedingsmiddelen eet. Voor onze prehistorische voorouders was dit heel gewoon: pas toen het vuur werd “uitgevonden”, zo’n 800.000 jaar geleden, is het concept van koken ontstaan. Hierdoor werd voedsel o.a. voedselveiliger en makkelijker verteerbaar.

Voordelen van voedselbewerking

Het verdiepingsartikel gaat in op de verschillende voordelen van voedselbewerking. Niet alleen moet voedsel worden gewassen om het veilig voor consumptie te maken, soms moet het ook een hittebehandeling ondergaan. Dit is bijvoorbeeld het geval bij champignons die de natuurlijke gifstof agaritine bevatten. Als je ze bakt gaat die gifstof verloren. Naast voedselveiligheid speelt verteerbaarheid een belangrijke rol. Veel voedsel moet je koken om het te kunnen eten of verteren, zoals aardappelen en rijst. Door bewerking is voedsel soms ook langer houdbaar – denk hierbij aan de UHT-behandeling van melk en het conserveren van groenten. Naast deze voordelen kan het simpelweg ook lekkerder zijn om bewerkt voedsel te eten omdat het meer smaak en variatie aan je gerecht geeft.

Gezondheidseffecten van voedselbewerking

In het verdiepingsartikel en in dit artikel van het Voedingsmagazine wordt erop gewezen dat ondanks de voordelen van voedselbewerking de balans tussen het wel of niet bewerken niet zoek moet raken. Te sterk bewerkte producten kunnen namelijk ongezond zijn, omdat ze te nutriëntarm of teveel energie bevatten. Een ander effect op de gezondheid is dat in bewerkt voedsel de beschikbaarheid van macro- en micronutriënten hoger kan zijn. Daarnaast wordt het verzadigingsgevoel beïnvloedt doordat je voor sommige voedingswaren niet (meer) hoeft te kauwen, zoals bij fruitsappen bijvoorbeeld. En als je ergens een allergie voor hebt kan het zo zijn dat het bewerken de structuur van bepaalde componenten verandert waardoor je iets wél gewoon kunt eten. In dit artikel van Nutrinews wordt op het laatste aspect nog dieper ingegaan.

Voedselbewerking in eigen huis

Tot slot duiken de onderzoekers in het verdiepingsartikel op het soort voedselbewerking waar je zelf verantwoordelijk voor bent, namelijk het koken in eigen huis. Dit doen we de laatste jaren steeds minder, omdat het aanbod en de keuze in restaurants, takeaway’s en hapklare maaltijden uit de supermarkt steeds groter wordt. Maar wie regelmatig zelf kookt eet doorgaans gezonder en bovendien kan het de waardering voor wat dat we eten verhogen. Echter, zelf koken is zeker geen synoniem voor gezond koken. Pas wanneer je je gezonde kookvaardigheden eigen maakt, leidt het tot gezonder eetgedrag.

Bron afbeelding: Pixabay