Nieuws

Een toekomstvisie voor je bedrijf

Wat betekenen de veranderingen in de maatschappij voor je bedrijf? En welke keuzes maak je? Om de juiste keuze te maken, is een toekomstvisie nodig. Maar hoe ontwikkel je die?

De wereld verandert. Er zijn conjuncturele ontwikkelingen, de wet- en regelgeving verandert en er zijn technologische ontwikkelingen. Die ontwikkelingen hebben een effect op de bedrijfsvoering van je bedrijf. Als ondernemer wordt je uitgedaagd bedrijfskeuzes te maken. Maar als je niet nagedacht hebt over de toekomst van je bedrijf, is het lastig die keuzes te maken. Ga je bijvoorbeeld werk uitbesteden? Of investeer je in de aanschaf van machines? Het Vlaamse vakblad Management&Techniek besteedt in het dossier 'Wat is jouw toekomstvisie van je bedrijf?' in een serie artikelen aandacht aan dit onderwerp.

Tools

Er zijn verschillende tools die je kunnen helpen een visie te ontwikkelen. Met een 'DEPEST-analyse' breng je diverse ontwikkelingen in kaart: Demografische, Economische, Politiek-juridische, Ecologische, Sociaal-culturele en Technologische factoren. Peter Bertels van Flander DC legt uit hoe je het Business Model Canvas kunt gebruiken. Blikopener kan je helpen de slaagkans van innovatieve ideeën in te schatten. De KMO GPS-tool is een stappenplan om na te denken over je onderneming. En met de Startsimulator kun je een ondernemingsplan en financieel plan van A tot Z uitwerken.

Praktijk

Een aantal ondernemers vertelt hoe zij een visie hebben ontwikkeld en hun bedrijf aangepast hebben. De familie Sarens-Vertonghen, telers van witlof, maakt zelf een product dat ze in de markt zetten. Leghennenhouder Paul Geens uit Wortel heeft een chicken trolley ontwikkeld zodat hij overzicht houdt in zijn volièrestallen. Kurt en Greet Notelteirs-De Wilde zijn begonnen met een buurderij in Antwerpen en melkveehouders Luc en Krist Callemeyn uit Serkegem verwerken zelf de melk en brengen die aan de man.

(Bron foto: Thinkstock)