Nieuws

Gezond blijven in tijden van corona

Gepubliceerd op
24 december 2020

Corona beïnvloedt ons dagelijks leven. Op de pagina van het Voedingscentrum staan tips om je weerstand te ondersteunen en hoe je gezond kunt blijven eten. De beweegrichtlijnen geven informatie over hoeveel je moet bewegen en welke sport goed voor je is.

Een infectie mt het coronavirus kun je niet voorkomen met een gezonde leefstijl. Maar door gezond te eten, genoeg te slapen en regelmatig te bewegen, ondersteun je wel je weerstand. Op de pagina ‘Coronavirus & voeding’ van het Voedingscentrum staan praktische adviezen over gezond en veilig eten.

Thuiswerken

Het Voedingscentrum geeft een aantal praktische tips voor thuis om gezond te blijven. Ze benadrukken dat het belangrijk is je gebruikelijke eetpatroon aan te houden. Ook moet je niet meer te eten dan je nodig hebt. Wat daarbij kan helpen is niet te grote glazen en borden te gebruiken en je eten op te scheppen in de keuken en de pan niet op tafel te zetten. Dit verhoogt de drempel om nog een keer op te scheppen. Verder beínvloedt de eetomgeving je keuze. Door je huis ‘gezond’ in te richten, kies je eerder voor gezond. Zorg er bijvoorbeeld voor dat gezonde snacks in het zicht staan.

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

Bewegen

Naast gezond eten, is het belangrijk om voldoende te bewegen. Dat verlaagt het risico op chronische ziektes. In de beweegrichtlijnen staat hoeveel je moet bewegen en welke sport goed voor je is. Volwassenen moeten 2,5 uur per week matig intensief bewegen en twee keer per week spier- en botverstekende activiteiten doen. In het algemeen geldt daarbij dat elke vorm van beweging telt en een positief effect heeft, dat je een manier van bewegen kiest die bij je past en om dat je bewegen een vast onderdeel moet maken van je dagelijks leven. Het YouTube-kanaal 'Alles over sport geeft handige beweegoefeningen voor thuis, zoals planken voor je core stability, push up variaties voor borst- en armspieren en rugligvariaties voor sterke buikspieren.

Ouderen

Voor mensen van 70 jaar en ouder is het belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen door gezond en voldoende te eten. Het Voedingscentrum raadt extra Vitamine D aan (20 microgram per dag). De beweegposter biedt concrete oefeningen waar ouderen zelf of onder begeleiding mee aan de slag kunnen. Belangrijk is om veel ztten te voorkomen en huishoudelijke klussen door de dag heen te plannen.

(Bron foto: Shutterstock)