Nieuws

Gezonder worden, hoe doe je dat?

Gepubliceerd op
21 december 2020

Voeding is een moeilijke wetenschap waarin dingen veranderen. Wat is gezond? Die vraag beantwoordt Renger Witkamp, hoogleraar Voeding en Farmacologie, in een video van de Universiteit van Nederland. Verder test Tessa Louwerens NutriProfiel uit, waarbij je op basis van eetgedrag en bloedwaarden een persoonlijk voedingsadvies krijgt.

Eieren waren jaren geleden slecht, maar nu mogen ze weer. Voor consumenten is het verwarrend. Als we iets willen doen aan een gezonde leefstijl, moet het lekker blijven, aldus Renger Witkamp. Hij is niet gecharmeerd van diëten en de anti-bewegingen. Dat je bijvoorbeeld geen brood mag eten, of geen melk mag drinken.

Gezonde voeding

Voeding werkt subtiel en langzaam. Volgens Witkamp is het belangrijk dat we niet te zwaar worden. Ook de inname van zout moet beperkt worden. Daarnaast benadrukt hij dat het belangrijk is om planten te eten, vooral groente. Groenten hebben een hoge nutriënten dichtheid en bevatten weinig calorieën. Vis en vlees zijn gezond, maar vleeswaren moeten beperkt worden vanwege zout en suiker. Hij snapt dat het voor consumenten verwarrend kan zijn wat nu gezond is. Eerst was vet slecht, en nu ligt suiker onder een vergrootglas. Er zit veel verborgen suiker in onze bewerkte voedingsproducten: tomatenketchup, ontbijtkoek, roggebrood, pindakaas etc. Het advies van Witkamp is om bewerkte voeding te reduceren.

Leefstijl

Verder benadrukt Witkamp dat als je het over leefstijl hebt, je je niet alleen moet richten op voeding. Reduceer stress, beweeg meer en slaap voldoende, zegt hij. Ook de omgeving en het verkrijgen van informatie is belangrijk. Supermarkten en EHealth kunnen een bijdrage leveren aan een gezonde leefomgeving. Big data kan helpen bij het verzamelen van informatie over gezonde voeding. Wel bendadrukt Witkamp dat het belangrijk is om niet op dieet te gaan en om te genieten van eten.

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

Nutriprofiel

Een interessante ontwikkeling is het persoonlijk voedingsadvies. In een artikel in WageningenWorld probeert Tessa Louwerens NutriProfiel uit. NutriProfiel is een project van de Alliantie Voeding in de Zorg. Met NutriProfiel  krijg je een persoonlijk voedingsadvies. Dit advies is gebaseerd op je bloedwaardes en eetpatroon.

De kwaliteit van je voeding wordt vastgesteld door middel van een laagdrempelige vragenlijst. In je bloed wordt de ijzerstatus bepaald door het meten van hemoglobine en ferritine. Verder worden foliumzuur, vitamine B6, vitamine B12 en vitamine D gemeten. De gehaltes van juist deze vitamines worden gemeten omdat daarvan regelmatig tekorten voorkomen. Maar ook een overdosis is mogelijk, veroorzaakt door het innemen van supplementen. De gehaltes in je bloed geven aan of je voor een lange tijd een tekort of overschot hebt gehad aan deze micronutriënten.

Persoonlijk voedingsadvies

Louwerens dacht gezond te eten, maar er zijn nog verbeteringen mogelijk. Zo is onder andere haar ijzergehalte te laag. Dit is te verbeteren door het eten van vlees, vis en volkorenbrood. Of, voor vegetariërs eieren, tofu, tempé, noten en ijzerrijke kant-en-klare vleesvervangers.

Nutriprofiel kan preventief worden ingezet om te voorkomen dat er in de toekomst een micronutriënten tekort optreedt. En het kan mensen bewuster maken van hun eetpatroon. NutriProfiel is beschikbaar met een doorverwijzing van de huisarts naar Ziekenhuis de Gelderse Vallei. Zonder deze doorverwijzing kost het €89,-

(Bron foto: Shutterstock)