Pregnant, bron: Pixabay

Nieuws

In verwachting: veilig en gezond eten

Gepubliceerd op
27 februari 2015

Een recente factsheet van het Voedingscentrum zet alle voedings- en voedselveiligheidsadviezen voor zwangere vrouwen nog eens op een rijtje. 'Eet geen lever(producten)', bijvoorbeeld.

Andere adviezen uit de Factsheet Voeding en zwangerschap zijn om geen supplementen te slikken met vitamine A. Extra vitamine D (10 microgram per dag) wordt wel aangeraden, evenals eten volgens de schijf van vijf. Daarbij wordt opgemerkt: 'Eet iets meer uit de groep vlees(waren), vis, kip, eieren en vleesvervangers: 125-150 gram per dag in plaats van 100-125 gram per dag'. Ook twee keer per week vis, waarvan één keer vette vis, is een van de adviezen.

Verderop in de factsheet wordt uitgelegd waarom genoemde adviezen (die gelden voor vrouwen die zwanger willen worden en voor zwangeren) worden gegeven.

Diabetes, vegetariër, overgewicht

Voor vrouwen met zwangerschapsdiabetes, vrouwen die extreem misselijk zijn en vrouwen die vegetariër of veganist zijn, zijn vaak aanvullende adviezen nodig, aldus het Voedingscentrum. Zo kunnen vegetariërs/veganisten bijvoorbeeld een diëtiste raadplegen betreffende vitamine B12-inname. Vrouwen met overgewicht wordt aangeraden vóór de zwangerschap af te vallen, maar ontraden dat tijdens de zwangerschap te doen. In het artikel Voeding van de moeder essentieel voor ontwikkeling van het kind (vakblad Voeding & Visie) wordt dieper ingegaan op overgewicht tijdens de zwangerschap.

Voor meer factsheets van het Voedingscentrum, zie de pagina: Factsheets | Voedingscentrum.


(Bron foto: Pixabay)