Nieuws

Inspelen op voedingsbehoefte oudere loont

Voeding die speciaal ontwikkeld is voor oudere mensen kan bijdragen aan hun gezondheid, en op termijn zorgkosten besparen. Over de kansen die dit biedt voor productontwikkeling gaat het boekje ‘Voeding voor vitale 50-plussers’.

Uit onderzoek is al veel bekend over specifieke behoeften van ouderen op voedingsgebied, maar daarvan is nog weinig terug te zien in de winkelschappen. Om productinnovatie voor oudere doelgroepen te stimuleren, organiseerde stichting Food Valley eind 2011 het seminar ‘Voeding voor vitale 50-plussers’. De bijbehorende publicatie is nu digitaal beschikbaar via Groen Kennisnet.

Inhoud en verpakking kan beter

In het boekje delen ondernemers, onderzoekers en ouderenorganisaties hun inzichten over voedingsbehoeften en -wensen van 50-plussers. Waar moeten fabrikanten rekening mee houden bij het ontwikkelen van goede voeding voor oudere doelgroepen? Niet alleen de inhoud van voedselproducten kan beter afgestemd worden – denk aan hogere gehaltes aan bepaalde vitamines – maar ook smaak, verpakking en marketing spelen een rol. Producten voor ouderen moeten bijvoorbeeld goed kauwbaar en relatief sterk van smaak zijn, omdat de smaakwaarneming achteruitgaat.

Neem oudere serieus

De term 50-plussers is een verzamelbegrip voor een zeer grote en diverse groep mensen. ‘Fabrikanten moeten eerst de doelgroep segmenteren en daarna pas een product ontwikkelen, niet andersom’ is een van de adviezen uit de publicatie. Wie succesvol een product op de markt wil brengen, zal zijn doelgroep serieus moeten nemen en in een vroeg stadium bij de productontwikkeling moeten betrekken. Ook kunnen reclame-uitingen beter niet benadrukken dat het om een product voor ouderen gaat, omdat consumenten niet graag geconfronteerd worden met hun leeftijd.

Productinnovatie loont

Verantwoorde voeding kan onder meer helpen om botontkalking, diabetes en geestelijke achteruitgang te voorkomen of te verminderen. Gezondheidswinst op oudere leeftijd kan de samenleving veel kosten besparen, aangezien de groep 65-plussers naar verwachting groeit tot 4,5 miljoen in 2040 (nu 2,5 miljoen). Het grootste deel daarvan woont zelfstandig en bereidt zelf de maaltijden. Zij vormen een interessante doelgroep voor productinnovatie op het gebied van ouderenvoeding.


(Bron foto: Thinkstock)