Nieuws

Kalveren in de melkveehouderij

In november 2014 gaf het programma Radar aandacht aan het item: ‘Koe en melk’. LTO heeft een film gemaakt als reactie op de uitzending van Radar om een evenwichtig en reëel beeld te creëren.

In de uitzending van Radar stond het onderzoek 'Giving milk a good shake' van Eyes on Animals centraal. Eyes on Animals heeft een literatuurstudie uitgevoerd naar de Nederlandse melkveebedrijven. In de literatuurstudie wordt gekeken naar de toekomst van kalveren in de melkveesector. Naast een litaratuurstudie zijn de resultaten van de studie gebaseerd op bezoeken aan diverse melkveehouderijen.

Uitzending Radar

De uitzending waarin medewerkers van Eyes on Animals het onderzoek met beelden onderbouwen heeft veel opspraak gekregen in de Nederlands melkveesector. Radar laat onder andere beelden zien van veehouderij De Zonnehoeve. De Zonnehoeve, een biologische dynamisch bedrijf, laat het kalf bij de koe. Eyes on Animals heeft aan Radar beelden beschikbaar gesteld van melkveebedrijven die de kalveren niet bij de koe laten.

Reactie LTO

LTO heeft als reactie op de uitzending van Radar een film gemaakt zoals LTO de huidige Nederlandse melkveesector ziet. LTO wil met de film een evenwichtig en reëel beeld creëren. EénVandaag heeft er op dinsdag 13 januari 2015 aandacht besteed. In het nieuwsitem van EénVandaag wordt een bezoek gebracht aan de Zonnehoeve en aan het bedrijf van Kees Romijn, voorzitter van de LTO.

Kees Romijn geeft aan dat kalveren uit de gangbare melkveehouderij net zo goed verzorgd worden als kalveren op een biologisch dynamisch bedrijf zoals het voorbeeld dat uitgezonden is op De Zonnehoeve. LTO Voorzitter Romijn geeft aan dat de methode waarop De Zonnehoeve produceert een kleinschalige afzetmarkt voor is, welke voor regionaal gebruik is, maar mogelijk niet gebruikt kan worden om voor de wereld voedsel te produceren.


(Bron foto: Thinkstock)