Nieuws

Kennisclips brengen onderzoeker in de klas

Met meer dan twintig kennisclips brengt het CIV Tuinbouw en Uitgangsmaterialen de virtuele onderzoeker in de klas. Het onderwijs kan zo hun expertise inschakelen bij onderwerpen als logistiek of resistentieveredeling.

De kennisclips, korte video's, zijn ontwikkeld in aanvulling op de lesmodules die het Centrum voor Innovatief Vakmanschap (CIV) eerder ontwikkelde. Zo legt Margareth Hop, onderzoeker bij PPO Wageningen UR in zes filmpjes uit hoe het zit met resistentieveredeling. Wat zijn de mechanismen achter resistentie? Hoe erft resistentie over? En hoe zit het bij tomaat? En collega Ton Baltissen richt zich op Biobased Economy. In vier clips legt hij uit wat de waarde is van inhoudsstoffen. In vier andere kennisclips gaat hij in op kringlopen. Andere thema's die aan de orde komen zijn bedrijfshygiëne en logistiek op het bedrijf.

Opleidingen

Studenten kunnen de filmpjes gebruiken voor zelfstudie, docenten kunnen de filmpjes inzetten bij hun lessen. Het CIV T&U wil met deze kennisclips dat kennis die door onderwijs, bedrijfsleven en onderzoek verzameld is ook beschikbaar komt voor de kleinere sectoren en opleidingen. De filmpjes kwamen tot stand in een samenwerking tussen Wageningen UR, het Ontwikkelcentrum en het CIV T&U. Wageningen UR leverde de inhoudelijke expertise, het Ontwikkelcentrum begeleidde de productie en het CIV was verantwoordelijk voor de begeleidende didactische materialen. De clips werden mogelijk gemaakt in een bogo-project (kennisdoorstroom uit beleidsondersteunend onderzoek naar groen onderwijs). Alle clips vind je in het YouTube-afspeelkanaal Bogo e-learning van Groen Kennisnet.

(Bron foto: still uit YouTube kennisclip)