Nieuws

Kennisontwikkeling over gezonde voeding

Het lectoraat Voeding en gezondheid wilt studenten verantwoordelijk maken voor de gezondheid van consumenten. Communicatie is daarbij belangrijk.

Hoe kun je met een interventie bij supermarkten de groente- en fruitconsumptie stimuleren? En kun je voor ziekenhuispatiënten een eiwitrijke hartige snack ontwikkelen? Het zijn twee voorbeelden hoe het lectoraat Voeding en Gezondheid met studenten werkt aan gezonde voeding.

Door studenten verantwoordelijk maken voor de gezondheid van de consumenten draagt lector Annet Roodenburg bij aan kennisontwikkeling, onderwijsvernieuwing en kennisvalorisatie. In een artikel in het Nederlands tijdschrift voor voeding en diëtiek laat ze zien hoe ze dat doet.

Zo ontwikkelden studenten van HAS Hogeschool, in samenwerking met de afdeling diëtetiek van het Jeroen Bosch ziekenhuis, hartige, eiwitverrijkte snacks en producten voor mensen met slik- en kauwproblemen..

Thema's

Het lectoraat richt zich op drie thema's 

  • gezonde productsamenstelling minder zout of verzadigd vet
  • voeding voor doelgroepen (ziekenhuis)
  • gezondheidsgerichte marketing en communicaties (menulabeling, horeca)

Menukaart

Onderzoek naar menulabelling loopt al jaren, zo legt Roodenburg uit. Het gaat er daarbij om dat restaurants met goede informatie op de menukaart hun gasten kunnen helpen bij het maken van een gezonde keuze. Daarvoor zijn gesprekken gevoerd met verschillende koks, bedieningsmedewerkers en bedrijfsleiders. "Wat zien zij als kansen, barrières en wensen? Daar kwamen leuke dingen uit," zegt Roodenburg in het artikel.

Communicatie

Steeds vaker komen bedrijven met de vraag of de E-nummers uit de producten kunnen. "Als je bijvoorbeeld bij vleesproducten tegemoetkomt aan deze eis," zo legt Roodenburg uit, "moet je vaak meer zout toevoegen, vanwege de houdbaarheid of kwaliteitsredenen. Het product wordt er dus ongezonder van." Communicatie is daarom belangrijk.

Meer informatie over het lectoraat is te vinden op de website van HAS Hogeschool 


(Bron foto: Silo)