Plantenveredeling, foto Jesse Reij

Nieuws

Lesmateriaal over nieuwe technieken in plantenveredeling

Gepubliceerd op
22 januari 2018

In de plantenveredeling worden in hoog tempo nieuwe technieken ontwikkeld zoals de Crispr-Cas-techniek. Wagenings onderzoekers hebben in samenwerking met docenten lesmateriaal ontwikkeld over die nieuwe technieken. Het lesmateriaal is ontsloten in een dossier.

Onderzoekers van Wageningen University & Research hebben samen met docenten een lessenpakket ontwikkeld over nieuwe technieken in de plantenveredeling. Het lessenpakket is bedoeld voor mbo- en hbo-studenten. Met dit lessenpakket, dat als dossier beschikbaar is op Groen Kennisnet, kunnen studenten kennismaken met de innovaties in de plantenveredeling zoals de Crispr-Cas techniek.

Maatschappelijk debat

Op dit moment komen in de plantenveredeling veel nieuwe technieken beschikbaar. Denk aan de Crispr-Cas-techniek en andere genoom-editing-technieken. Met die technieken kun je veel sneller nieuwe plantenrassenproduceren., maar die technieken zijn ook onderwerp van maatschappelijk debat. Daarom is het belangrijk dat studenten kennismaken met die nieuwe technieken, hun kansen en risico's. Doel van het lessenpakket is dat leerlingen zelf een gefundeerde mening kunnen vormen over de technieken.

Rollenspel

Het lesmateriaal is opgedeeld in een aantal thema's, zoals maatschappelijk debat, toepassingen en regelgeving. Per thema zijn er één of meer PowerPoint-bestanden beschikbaar, vaak een voor mbo, een voor hbo en wo.

Docenten kunnen de presentaties direct gebruiken of naar eigen inzicht aanpassen. Het lespakket geeft ook materiaal voor het in de klas opzetten van een rollenspel over nieuwe technieken in de plantenveredeling. Het onderwerp van het rollenspel is: De maïsstengelboorder rukt op in Europa: is gentech een oplossing?

Je vindt het materiaal in het dossier 'Nieuwe technieken plantenveredeling'. Het lespakket dat is gefinancierd door het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit, is gratis te gebruiken

(Bron foto: Jesse Reij)